Martelwerktuig

Met stijgende irritatie las ik het artikel van Marcel ten Hooven waarin irrationele argumenten worden ingezet tegen de verhoging van de maximumsnelheid tot 130 kilometer per uur (Opinie, 6 december). Deze verhoging is gebaseerd op de ergernis van iedere automobilist: dat je op een compleet lege weg niet het gaspedaal ietsje harder in mag drukken.

De auto legt beslag op de weg, dit tast inderdaad de natuur enigszins aan. Treinen rijden echter ook op rails, en die rails moeten ook door de natuur worden aangelegd. Een auto rijdt daarentegen alleen als hij moet rijden, een trein moet blijven rijden, ook al is hij compleet leeg en heeft niemand er profijt van. Ondertussen moet daar wel een kolencentrale voor blijven stoken. Een auto wint het voor de consument veelal ten opzichte van de trein. Een auto gaat van A naar B, en doet dit veel sneller dan de trein. Waar je met de auto in een uur bent, wordt dit met de bus-trein-bus al gauw anderhalf. Dat zijn uren waarin je ook kunt werken en de economie kan laten draaien.

De hetze tegen de automobilist moet eens ophouden. Gun het mensen hun eigen plekje in de auto en gun ze de vrijheid om niet allemaal in een geel martelwerktuig van de NS te zitten.

Sietze van den Bongard

Eindhoven