Judd is een aimabel melodicus

Kon. Concertgebouworkest/James Judd. 7/12 Concertgebouw A’dam. Herh.: 8,9,11/12 aldaar. Radio 4: 11/12, 14 uur (live).****

Door alle aandacht voor jong talent zou je bijna vergeten dat er ook vele niet zo jonge dirigenten zijn die vakmanschap paren aan ervaring.

Neem James Judd (62), die deze week bij het Concertgebouworkest debuteert als vervanger voor de door bronchitis gevelde Mariss Jansons in Holst’ The Planets.

Judd, oud chef-dirigent van orkesten in Florida en Nieuw-Zeeland, is geen musicus van extremen. Dat viel al te horen in Schönbergs Verklärte Nacht in de veelkleurige bewerking voor strijkorkest. Judd presenteerde zich hier vooral als een aimabel melodicus, die fraai getekend lijnenspel liet prevaleren boven ongrijpbare broeierigheid.

Holst zevendelige The Planets is voor Judd (specialist in Britse orkestmuziek) kernrepertoire en getuige de oplettendheid en inzet gunde het Concertgebouworkest hem zijn late debuut zeer.

Mars, the Bringer of War deed hier denken aan Bruckner, blazerssoli charmeerden in Jupiter, the Bringer of Jollity. In dynamiek waren grotere contrasten denkbaar; dirigenten onderschatten soms hoe zacht je in het Concertgebouw kunt spelen.

Al met al toonde Judd zich niet zozeer een tovenaar à la Uranus als wel een betrouwbare Mercuriaanse intermediair (Holst geloofde in astrologie) die zorgde dat Holst rijk getekende planetenstelsel totin detail verzorgd gestalte kreeg.

    • Mischa Spel