Extreme kou tegen spierpijn

Hardlopers die kort na een intensieve training drie minuten in een werkelijk ijskoude kamer van min 110°C rondwandelen, krijgen minder spierpijn, voelen zich minder vermoeid en hebben eerder hun spierkracht terug, dan met een warmtebehandeling of rustig stil zitten. Dat schrijven Franse sportonderzoekers in een gisteren uitgekomen publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS ONE.

Iedere training veroorzaakt spierschade. De ontstekingsreactie die daarna door het afweersysteem in gang wordt gezet geeft zwelling en spierpijn. Snel trainingsherstel door koudetherapie is in de mode, bijvoorbeeld een bad in koud water, zelfs met ijsklontjes, of het dragen van koudevesten en het bedekken van de gebruikte spieren met koude handdoeken of ijszakken. De wetenschappelijke uitkomsten zijn wat tegenstrijdig, maar het lijkt erop dat door kortdurende blootstelling de recuperatie enigszins door wordt bespoedigd. Het idee is dat door de kou de bloedvaatjes in en rond de spier vernauwen, waardoor de afweerreactie wordt gedempt.

Twee jaar geleden verschenen de eerste wetenschappelijke resultaten over sneller herstel na een korte blootstelling aan extreme kou.

Aan het nu gepubliceerde onderzoek deden voor het eerst goedgetrainde atleten mee en werden verschillende herstelmethoden (ontspannen zitten, infrarood-warmtebehandeling en extreme kou) met elkaar vergeleken. De kou beschermde veel beter dan de andere methoden. Negen goedgetrainde hardlopers simuleerden op een loopband een veldloop van ruim drie kwartier, met hellingen. Vooral bij naar beneden lopen ontstaat dan spierschade.

De lopers die na de inspanning de koude kamer in gingen, moesten eerst hun zweet afdrogen. In zwembroek, met handschoenen, een isolerende hoofdband, een mondkapje, droge sokken en op klompen wandelden ze dan drie minuten in de ijskoude kamer rond, waarvan ze – in badjas – mochten bijkomen in een kamer van 24°C.