De glossip glimt de klanten tegemoet

Vrouwen zorgen voor de omzet, de Grazia wordt het best verkocht. Bij Bestsellers in Amsterdam weten ze hoe ze bladen moeten verkopen.

In zekere zin heeft Bestseller Book Store in de Amsterdamse Kinkerstraat de nominatie voor beste tijdschriftenwinkel te danken aan British American Tobacco. De sigarettenproducent, bekend van Lucky Strike en Pall Mall, bood vijf maanden geleden aan te investeren in een nieuwe balie. Daar worden de pakjes nu als smakelijke hapjes gepresenteerd in blauw neonlicht, ieder op een eigen plateau.

„Toen besloten we maar gelijk de hele winkel aan te pakken”, zegt manager Wietse Reuling. Alleen de ramen en tafels waarop de tijdschriften en boeken worden gepresenteerd bleven hetzelfde. Het levert een aantrekkelijk plaatje op. In de vloer zijn boekteksten gedrukt, de tijdschriften zijn prachtig uitgelicht en buiten wordt de waar aangeprijsd op wisselende, digitale reclameborden.

Vertegenwoordigers van tijdschriftendistributeur Betapress stelden voor dat Bestseller zich kandidaat zou stellen voor de Mercur in de categorie tijdschriftenretailer van het jaar. De Mercurs, een initiatief van de Nederlandse Uitgeversbond, zijn de Oscars voor de tijdschriftenbranche. Bestseller concurreert voor de prijs, die vanavond wordt uitgereikt, met een Primera in Zeist en een AKO in het Amsterdamse AMC-ziekenhuis. Die concurrentie wordt gevreesd. „Wij zijn de mooiste winkel, maar er wordt ook gekeken naar omzet en strekkende meters tijdschriften. Ik geloof dat die zaak in Zeist wel twintig meter tijdschriften aanbiedt”, zegt Reuling.

Over de vraag welk blad het beste verkoopt hoeft hij niet lang na te denken. „De Grazia, daarvan gaan er iedere week dertig tot veertig over de toonbank.” De ‘glossip’ waarin behalve lifestyle en mode ook celebrities aan bod komen, ligt pontificaal op de eerste tafel. Over die indeling wordt goed nagedacht. Op tafel één liggen behalve sterke vrouwenmerken ook enkele duurdere artistieke bladen die anders niet op zouden vallen. In het schap staan de glossy’s op ooghoogte met een pakket roddelbladen voor een meeneemprijs er net onder. Mannen worden eerst verleid met voetbal, dan met motoren. Hun aandeel in het schap is kleiner, want het zijn de vrouwen die voor de omzet zorgen. „Happinez, LINDA, JAN, Grazia. Dat zijn de best lopende titels en ze gaan allemaal naar vrouwen tussen de twintig en vijftig.”

    • Wilmer Heck