culinair

King of Devil’s Island

Voor King of Devil’s Island baseerde de Noorse regisseur Marius Holst (1965) zich op waargebeurde gebeurtenissen. Bastøy in het Oslofjord was van 1900 tot 1953 een gevangeniskolonie en anno 1915 was Bastøy een soort jongens-Alcatraz, de infame gevangenis voor San Francisco. Regisseur Holst raakte geïnteresseerd toen hij ontdekte dat er in 1915 een gevangenenopstand had plaatsgevonden, maar hij is geen filmer die de geschiedenis wil (her)schrijven: zijn kracht ligt in het observeren van de rolverdeling tussen onderdrukker en onderdrukte en hoe snel rollen kunnen wisselen als zich de gelegenheid aandient.

Puss ‘n Boots/ De Gelaarsde Kat

In Puss in Boots kijkt de gelaarsde kat terug op zijn jeugd als weeskindje: een verhaal van broederschap, jaloezie en verraad tussen kat en (rot) ei, zo blijkt. Er is een wraakmotief, een ijselijk monster en een klauwloze femme fatale, Kitty Softpaws. De film speelt zich af in een Mexicaanse, western

achtige sprookjeswereld waar sprookjestypes als Humpty Dumpty, Japie en de Bonenstaak en de Gans met de Gouden Eieren in verdwaald zijn. Het geeft deze rijk getekende, kleurrijke sprookjeswereld extra reliëf, zelfs iets betoverends.

We Need to Talk About Kevin

Het is taboe om te zeggen dat je niet van je kind houdt. De Amerikaanse auteur Lionel Shriver schreef over deze ambivalente moedergevoelens in haar dit jaar verfilmde roman We Need to Talk About Kevin (2003). Hoofdpersoon Eva, fantastisch gespeeld door Tilda Swinton, krijgt een lastige huilbaby (Kevin), die als puber een afschuwelijke daad pleegt. Regisseur Lynne Ramsay husselt heden en verleden door elkaar en maakte een klamme nachtmerrie van een moeder die een monster baarde - of vormde?

The Artist

Luchtige, perfect geslaagde Franse hommage aan Hollywood en de zwijgende film. The Artist geldt als een Oscarkandidaat in meerdere categorieën, waaronder beste acteur: Jean Dujardin als zelfingenomen held van de stille film George Valentin. The Artist biedt een droomwereld die historisch is, maar ook exotisch en opwindend als Avatar. Hier gebeurt iets magisch: het is een tragikomedie die je op allerlei niveaus raakt.

Nova Zembla 3D

De eerste grote Nederlandse film in digitaal 3D, vooral bedoeld als familiefilm, is een fraaie kijkdoos van de vaderlandse historie. In de film ontbreekt een dramatisch keerpunt – een climax waarin alles samenkomt. Blijft over een film die getuigt van grote ambitie en veel durf – technisch gezien een geweldige prestatie.

Drive

Motoren brullen, banden scheuren over het wegdek. Drive is een echte autofilm, maar geen traditionele actiefilm. Ryan Gosling speelt een naamloze protagonist die overdag stuntman en mecanicien is en 's nachts als vluchtautobestuurder door de mean streets van LA scheurt. Een van de opwindendste films van het jaar.