Beursgang Kors is geen garantie voor succes

Het bedrijf achter de Amerikaanse mode-ontwerper Michael Kors is op zoek naar een stevige waardering. De voorgenomen beursgang zou het bedrijf een waarde geven van misschien wel 3,6 miljard dollar. Deze waardering komt overeen met die van Prada, dat eerder dit jaar een beursnotering kreeg. Maar Michael Kors Holdings zou wel eens moeite kunnen hebben om de groei op peil te houden die nodig is om beleggers tevreden te houden.

De omzet van de in Hongkong gevestigde firma is de laatste tijd met zo’n 60 procent gegroeid, terwijl de winst jaarlijks is verdubbeld. De forse koers-winstverhouding van 40, op basis van de cijfers over de meest recente twaalf maanden en het middelpunt van de aangegeven koersmarge bij de beursgang, zakt naar een beter verteerbaar niveau van 20 op basis van de vooruitzichten, ervan uitgaand dat een soortgelijke winstgroei blijft aanhouden.

Prada, met een marktwaarde van ruim 12 miljard dollar, wordt volgens schattingen van Thomson Reuters op eenzelfde koers-winstverhouding gewaardeerd. Maar Prada leek aan de dure kant toen het in juni naar de beurs ging, en de koersdaling met 5 procent die zich sindsdien heeft voltrokken heeft daar weinig verandering in gebracht.

Laten we eens een andere maatstaf hanteren, de onvolmaakte maar nuttige ‘PEG-ratio’ – de koers-winstverhouding gedeeld door de verwachte winstgroei. Als we de recente onstuimige groei bij Kors extrapoleren, komt die PEG-ratio uit op een goedkope 0,3. Maar dat is niet realistisch. Op een andere manier bekeken zou de winst nog eens vijf jaar met gemiddeld 40 procent moeten groeien om een PEG-ratio van 1 te kunnen ondersteunen – doorgaans een goede graadmeter voor de reële waarde.

De firma Kors kan gelijk hebben als zij zegt dat er nog steeds ruimte is voor aanzienlijke expansie in de Verenigde Staten. Maar uiteindelijk zullen de rendementen ook daar gaan teruglopen. En in het buitenland kan een verandering van de consumentensmaak leiden tot een lagere winstgevendheid.

Net zoals het Italiaanse Prada via een beursnotering in Hongkong heeft kunnen profiteren van de belangstelling op de Aziatische markten, kunnen Amerikaanse beleggers staan te popelen om een belang te nemen in een zuiver Amerikaans en snelgroeiend merk. Maar de insiders verkopen hun stukken en het supermodel Heidi Klum heeft een advies dat beleggers in Kors zich ter harte zouden moeten nemen. Iedere week herinnert ze concurrerende ontwerpers in een realityshow op tv eraan dat „je in de mode de ene dag in bent, en de volgende dag weer uit.”

In het prospectus voor de beursgang wordt onderzoek aangehaald waaruit zou blijken dat de mondiale markt voor luxegoederen tot 2014 met 7 procent per jaar zal groeien. Als de groei van het bedrijf slinkt tot dat alledaagse niveau, zouden beleggers de aandelen van Kors wel eens in de uitverkoop kunnen doen.

Richard Beales

Vertaling Menno Grootveld

    • Richard Beales