Atlas en Contact fuseren

De uitgeverijen Contact, Atlas, Augustus, L.J. Veen, Business Contact en Mouria, alle behorend tot de VBK groep, worden per 1 januari 2012 samengevoegd tot één bedrijf. De nieuwe uitgeverij gaat Atlas/Contact heten. Het aantal titels wordt met één derde ingekrompen, van 360 naar 240. Acht arbeidsplaatsen verdwijnen.

Directeur wordt Mizzi van der Pluijm, sinds mei al directeur van de zeven uitgeverijen. De operatie vindt plaats uit strategische overwegingen, aldus Van der Pluijm. „Dit gebeurt op mijn initiatief. Ik zag in Amerika wat een storm daar over het boekenvak waait. Nu gaat het ons goed, maar als we dit niet doen is er geen garantie dat we er over vijf jaar nog zo voorstaan.”

De nieuwe uitgeverij krijgt drie imprints: Atlas/Contact voor literaire titels, L.J. Veen voor klassiekers, en Business Bibliotheek voor zakelijke boeken. De imprint Mouria verdwijnt. De naam Augustus blijft op het titelblad staan van romans van Adriaan van Dis, Oek de Jong en Lieve Joris, maar verschijnt niet meer op de kaft.

    • Maartje Somers