TMG wil blijven inzetten op digitaal (en denkt na over tabloid-Telegraaf)

De Telegraaf van afgelopen vrijdag.

Ondanks de tegenvallende resultaten van de websites van de Telegraaf Media Groep (TMG) wil het bedrijf blijven inzetten op internet en radio en wisselwerking tussen de verschillende media die het bezit. Mogelijk gaat de krant naar tabloidformaat.

Dat werd vandaag bekend toen topman Herman van Campenhout zijn “stevige financiële ambities” formuleerde. Het bedrijfsresultaat moet de komende vijf jaar meer dan verdubbelen tot 120 à 135 miljoen euro. De omzet moet in 2016 met 40 tot 50 procent zijn gestegen, tot 800 à 900 miljoen.

Dat moet gebeuren in andere verschijningsvormen dan papier, want de kranten (met als belangrijkste pijlers De Telegraaf, Sp!ts en regionale kranten als het Noordhollands Dagblad en de Gooi- en Eemlander) zien lezers naar (mobiel) internet trekken en bovendien herstelt de advertentiemarkt voor papier zich trager dan die voor tv, radio en internet. Nu zijn de gedrukte titels nog goed voor 70 procent van de omzet; straks moet tweederde uit andere media dan de kranten voortkomen.

Hyves valt tegen, maar insteek blijft gelijk

Vanmorgen werd bekend dat de resultaten van het sociale netwerk Hyves, een jaar geleden gekocht door TMG, flink tegenvallen. Hyves blijft dusdanig achter bij de verwachtingen dat de interne winst- en omzetdoelen voor 2012 al zijn afgeschreven. De bezoekerscijfers lopen terug: van 200 miljoen paginabezoeken per maand in januari naar 150 miljoen in oktober. TMG bekijkt nu in hoeverre het de eigen doelstellingen voor de dochter moet bijstellen.

Desondanks blijft “crossmediaal” zijn de insteek: de media moeten elkaar aanvullen, zoals dat onlangs werd geprobeerde met Sp!ts en Hyves. Dat meest in het oog springende voorbeeld van de onderlinge ‘kruisbestuiving’ is echter vooralsnog mislukt. De Sp!ts-redacteuren zouden bij populaire gespreksonderwerpen - à la de trending topics van Twitter - voor duiding moeten gaan zorgen, maar de redacteuren die gewend waren nieuws te vergaren, hadden moeite nu reactief te werk te gaan.

Geen plannen voor commerciële televisie

In de plannen van TMG valt verder op dat radio en televisie met minder ambities besproken worden dan vorige jaren gewoon was, zegt mediaredacteur NRC Handelsblad Jan Benjamin:

“De bedoeling is dat er zestig miljoen afgeschreven wordt op het bedrag dat voor Sky Radio in de boeken staat. Over commerciële televisie - TMG toonde in het verleden nog interesse in SBS - wordt niet meer gesproken. Nu is het natuurlijk wel zo dat ze een flink aandeel hebben in de aspirantomroepen WNL en Powned.”

Wel zou geïnvesteerd moeten worden in regionale edities van De Telegraaf: de komende jaren is 300 miljoen euro gereserveerd voor acquisities.

Telegraaf naar tabloid?

Operationeel directeur Patrick Morley ontvouwde vandaag de plannen voor een mogelijke stap naar tabloid voor De Telegraaf. In het komende jaar wil de krant daarmee gaan experimenten, waarna in 2013 een besluit genomen wordt. “De kans is groot dat de regionale kranten van TMG er volgend jaar al naar overstappen”, zegt Jan Benjamin.