Nu ook in de lucht: daten en zakendoen

Daten in de lucht – onder het kopje ‘social seating’ is het voor passagiers van luchtvaartmaatschappij KLM straks mogelijk om een voorkeur kenbaar te maken naast wie je wil zitten.

De luchtvaartmaatschappij werkt aan een ‘instrument’ om de kans op een toevallig leuke ontmoeting in een vliegtuig te vergroten, zegt een woordvoerder van de KLM. Dat moet volgend jaar beschikbaar zijn. Of je ook kunt doorgeven naast wie je níet wil zitten, is nog een onderwerp „in ontwikkeling”, zegt de woordvoerder.

KLM gaat de kreet ‘vind ik leuk’ uitbaten. Aan de hand van profielen op de sites Facebook of Linkedin kunnen passagiers hun wensen kenbaar maken. De passagiers kunnen zelf bepalen of ze hun profielen bekend willen maken.

Facebook is een sociaal netwerk, begonnen in 2004, en telt zo’n 800 miljoen actieve gebruikers. De zakelijke netwerksite LinkedIn ging een jaar eerder van start en telt wereldwijd meer dan 135 miljoen geregistreerden. Het belangrijkste doel van de website is de leden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Via het nieuwe instrument kunnen KLM-passagiers straks in het vliegtuig in contact komen met potentiële klanten, een nieuwe werkgever of investeerder.