Hyves-aankoop valt flink tegen voor de Telegraaf Media Groep

Hyves brengt de Telegraaf Media Groep, dat het sociale netwerk vorig jaar kocht, veel minder op dan werd gedacht. Dat blijkt uit cijfers van TMG, schrijft Het Financieele Dagblad vanmorgen.

Een jaar geleden kocht TMG Hyves voor 43 miljoen euro. Toen werd benadrukt dat het sociale netwerk zou blijven inspelen op wat het voor heeft op grote concurrent Facebook: lokale relevantie (Hyves is bij uitstek Nederlands) en persoonlijke aandacht. In augustus van dit jaar passeerde Facebook Hyves desalniettemin in populariteit. Hyves zou sinds januari van dit jaar flink terugvallen in bezoek: van 200 miljoen paginabezoeken per maand toen, naar 150 miljoen in oktober.

Volgens het FD blijft Hyves dusdanig achter bij de verwachtingen dat de interne winst- en omzetdoelen voor 2012 al zijn afgeschreven. TMG, dat onder meer ook Sp!ts, Hitkrant, CosmoGirl, AutoVisie, FHM, Habbo Hotel en SkyRadio bezit, bekijkt nu in hoeverre het de eigen doelstellingen voor de dochter moet bijstellen.

De Telegraaf Media Groep kampt met structureel krimpende inkomsten bij de offline activiteiten: kranten en huis-aan-huisbladen. Het wil de komende jaren gaan investeren in online, social media en e-commerce om dat tij te keren. Daar is 300 miljoen euro voor gereserveerd. Inkomsten moet dan meer komen uit digitale abonnementen en apps.

Het idee was en is dat Hyves, dat ook met de terugvallende bezoekerscijfers een van de drukst bezochte online platforms van Nederland blijft, een grote broer wordt waar de kleinere digitale merken van TMG zich aan op kunnen trekken. Vandaag licht TMG-topman Herman van Campenhout meer toe over de strategie. Over hoe Hyves het financieel doet, wil TMG niets zeggen: die prestaties zijn geconsolideerd in de groepsresultaten.

    • Peter Zantingh