Grootste krant wordt kleiner in TMG

Over vijf jaar is De Telegraaf niet langer de voornaamste inkomstenbron van uitgever TGM. Ondanks tegenslagen wil de mediagroep leidend zijn als crossmediaal bedrijf.

L3_820, 03-09-2003, 11:20, 8C, 9756x7432 (1137+4881), 150%, affischezacht, 1/80 s, R100.7, G60.0, B59.2

De Telegraaf is koppig. Het bedrijf achter het grootste dagblad van Nederland blijft de komende jaren inzetten op groei in digitale activiteiten en radio. Wisselwerking tussen de verschillende media blijft de strategie.

Tot nu toe is de Telegraaf Media Groep (TMG) nog zeer afhankelijk van de resultaten van de ochtendkrant. Ook vallen de resultaten van de websites tegen. En de samenwerking tussen het digitale vlaggeschip Hyves en de gratis krant Spits is mislukt, werd vorige week bekend.

Topman Herman van Campenhout, die begin dit jaar Ad Swartjes opvolgde, formuleerde vanochtend „stevige financiële ambities” tegenover zijn aandeelhouders. Het bedrijfsresultaat moet de komende vijf jaar meer dan verdubbelen tot 120 à 135 miljoen euro. De omzet moet in 2016 met 40 tot 50 procent zijn gestegen tot 800 à 900 miljoen.

Die winststijging moet voor tweederde komen uit andere media dan De Telegraaf, de regiotitels in Noord- en Zuid-Holland en de huis-aan-huisbladen. En de stijging van de omzet zou voor de helft uit andere media dan print moeten komen. Ter vergelijking: nu zijn gedrukte titels nog goed voor circa 70 procent van de omzet van TMG.

TMG wil groeien in andere media dan papier, omdat de kranten last hebben van twee problemen. Ten eerste herstelt de advertentiemarkt voor dagbladen zich een stuk langzamer dan die voor tv, radio en internet. En ten tweede verandert het mediagedrag van consumenten. Zij trekken naar (mobiel) internet en de adverteerders volgen hen.

TMG moet het „leidende crossmediale bedrijf in Nederland” worden, zei topman Van Campenhout, die begin dit jaar aantrad na een (kort) dienstverband bij uitzendbureau USG People en een (lange) carrière bij Elsevier. Dat is samengevat de ‘strategische heroriëntatie’ waar TMG samen met het Amsterdamse bureau Bain & Company bijna het gehele jaar aan heeft gewerkt.

TMG wil groeien door slimmer samen te werken, door de interne organisatie ‘platter’ te maken en 70 miljoen euro te besparen tot 2016 (dat kost 350 banen) en door overnames te doen. Het concern heeft daarvoor 300 miljoen euro beschikbaar. TMG meldde vanochtend dat zijn puzzelbladendochter Keesing een overname in Frankrijk heeft gedaan. Verder ziet TMG kansen in gedrukte media door een „voortgaande marktconsolidatie in de printmarkt”.

Wat gaan de klanten van TMG merken? De lezers van De Telegraaf zullen regionale pagina’s zien verschijnen. TMG wil geleidelijk katernen met plaatselijk nieuws introduceren in gebieden waar het concern geen regionale kranten uitgeeft. Een aantal TMG-titels gaat op termijn over naar tabloid. Zo gaat waarschijnlijk het Noord-Hollands Dagblad over op halfformaat.

Niet zo zeer de luisteraars van Sky Radio maar de adverteerders moeten merken dat het radiostation onderdeel is van TMG doordat de advertentieverkoop wordt gebundeld. Volgens jaar introduceert TMG gepersonaliseerde radio via internet.

Hyves, het sociale netwerk dat TMG vorig jaar overnam, moet het smeermiddel worden van alle digitale activiteiten die het concern in de loop der jaren heeft verzameld. Van Campenhout zei vanochtend dat de ‘Hyves-technologie’ onder meer de webedities van de kranten, maar ook sites als Relatieplanet.nl en Habbo Hotel, aan elkaar moet knopen. Nu worden de digitale activiteiten van het concern nog vaak gekenmerkt als ‘los zand’.

Wat opvalt, is dat het medium televisie ontbreekt in de nieuwe strategie van TMG. Het concern heeft een klein belang in het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1, dat het afgelopen jaar een keurig rendement opleverde. En het concern keek eerder dit jaar met grote belangstelling naar SBS, maar het tweede commerciële tv-bedrijf van Nederland ging uiteindelijk naar Sanoma en Talpa. TMG profiteert wel van de twee aspirant-omroepen die vanaf de Basisweg het Hilversumse bestel in mochten. Het concern produceert alle tv-programma’s. Hoe lang die commerciële relatie mag blijven bestaan, is wel de vraag. Het Commissariaat voor de Media belooft deze maand zijn onderzoek af te ronden naar mogelijk ongeoorloofde banden tussen TMG en ‘haar’ twee publieke omroepen.