Combattimento overwint tegenslag

Klassiek

Combattimento Consort met Lisa Larsson. Gehoord: Ede, Cultura 6/12; herhaald: Hengelo 7/12, Apeldoorn 8/12, Amsterdam 9/12 ****

Bariton Maarten Koningsberger lag gisteren snipverkouden op bed terwijl zijn naam op een affiche in Ede prijkte. Händels cantate voor sopraan en bariton Apollo e Dafne moest daarom geschrapt; het tekent de kracht van het Combattimento Consort dat die fikse tegenslag in een buitenkans verkeerde. Het ensemble van Jan Willem de Vriend toverde een volstrekt onbekend maar enerverend archiefstuk uit de hoge hoed en vond de Zweedse sopraan Lisa Larsson bereid om behalve Haydns Arianna a Naxos ook diens beroemde concertaria Scena di Berenice te zingen.

Behalve de wanhopige heldin hebben die stukken ook hun structuur gemeen: de afwisseling tussen zeer expressieve begeleide recitatieven en twee aria’s. Ze bleken Larsson op het lijf geschreven. Haydns talent voor vocale compositie verscheen in haar interpretatie als onder een vergrootglas. Met prachtig gedoseerd stemgebruik en getormenteerde mimiek bracht zij Ariadnes eenzaamheid en Berenices gedoemde liefde dichtbij.

Tussen de beide Haydns speelde Combattimento het zesde van Händels Twaalf Concerti Grossi Op. 6. Hierin laat Händel zich van zijn zwaarmoedigste kant zien, maar het spelplezier was er niet minder om. Én dus die mysterieuze parel uit een Dresdener archief. In zijn mondelinge toelichting noemde De Vriend dit achttiende-eeuwse Concerto in A een „verkapte wereldpremière”.