Allure? Precies op tijd laat iemand een boer

Gisteravond ging New Kids Nitro in première, met een keur aan sterren op de rode loper. Ze zagen hoe Friese zombies werden verslagen door Brabants white trash.

eindhoven new kids premiere foto nrc rien zilvold

Twee uur voor aanvang van de première van New Kids Nitro staan de fans te blauwbekken in de kou. Ze worden op hun plaats gehouden door dranghek en beveiliging, zich vergapend aan BN’ers en BB’ers (Bekende Brabanders).

Het kan verkeren. Amper drie jaar geleden keek niemand naar de vijf mannen uit het Brabantse Maaskant om. Hun humor was te grof voor de tv, te absurdistisch voor de bioscoop. Journalisten noemden de avonturen van de bende New Kids, white trash uit Brabant, wansmakelijk.

Op internet vonden ze een podium. Daar, waar alles kan en mag, sloegen de filmpjes wel aan, vooral onder een jong publiek. Vanaf dat moment ging het snel. Tv-zender Comedy Central pikte het vijftal op, en er volgde een film: New Kids Turbo. Die werd een enorm succes, al was niet iedereen overtuigd. NRC Handelsblad schreef: „New Kids Turbo is tamelijk wansmakelijk en schandalig”. De film kreeg nul ballen - een gegeven dat de New Kids vervolgens handig uitbuitten in hun reclamecampagne.

Precies een jaar later worden de New Kids door iedereen omarmd – het establishment voorop. De première van de film gisteravond was een evenement dat niet onderdeed voor de presentatie van films als Zwartboek en Nova Zembla - al vond ze niet plaats in het gebruikelijke Amsterdamse Tuschinski maar in de Eindhovense Pathé, want godnondeju, we blijven wel in Brabant!

Een keur aan hele en halve sterren maakte hun opwachting: Gouden Kalf winnaar Nasrdin Dchar naast tv-presentator Dennis Weening; producent Reinout Oerlemans naast pornoactrice Kim Holland; cabaretier Theo Maassen die amper van de rode loper af te krijgen was.

Intussen klikten de fototoestellen van societyfotograaf Joop van Tellingen en de zijnen, en draaiden de camera’s van SBS Shownieuws en aanverwanten. Doordat een groot deel van de genodigden zich had gehouden aan de dresscode ‘cocktail’ - slechts een enkeling had te weinig pailletten om het lijf - zou je bijna spreken van allure.

Gelukkig lieten de New Kids het zover niet komen. Buiten, aan het begin van de rode loper, stond een snackbar, waarvoor ook in deze film opnieuw een belangrijke rol is weggelegd. Binnen deelden obers grote blikken goedkoop schultenbräu bier en ‘knoeperts’ uit, platgeslagen hamburgers op een stokje, die vreemd detoneerden met de tientallen gesteven witte boorden en little black dresses.

De hoofdrolspelers, onder wie actrice Juliette van Ardenne die op overtuigende wijze een gabberliefje speelt, arriveerden in straatracewagens, met uitlaten met de dikte van een lantaarnpaal eronder. En toen aan het eind van de film de bedenkers Steffen Haars en Flip van der Kuil werden geroemd, liet deze laatste gelukkig een luide boer - een van de weinige momenten van echte recalcitrantie.

Tenminste, buiten het witte doek. Want voor het overige is New Kids Nitro even absurd, grappig, grof en wansmakelijk als zijn voorganger. De woorden ‘kut’ en ‘homo’ buitelen over het scherm, en de film werkt toe naar een smerig plot waarin de Brabanders het gevecht aangaan met een leger Friese zombies.

Intussen zingt Corry Konings de titelsong („hoeren, neuken, nooit meer werken”), die zo’n pakkende melodie heeft dat hij nog lang in je hoofd rond draait.

En zo zou het kunnen gebeuren dat film en bijbehorend lied de Kersthit van 2011 worden. Absurd? Ja. Schandalig? Och nee.

Interview en recensie, pag. 2/3 van de bijlage Film

    • Yaël Vinckx