Veolia snijdt flink in Nederland

Het Franse nutsbedrijf Veolia houdt uitverkoop. Minder activiteiten in minder landen moeten het bedrijf, dat gebukt gaat onder hoge schulden, gezond houden.

Nederland, Nijmegen, 10-1-2008 Een rijdende, nieuwe trein van vervoerder Veolia transport. Het bedrijf verzorgt de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond.personenvervoer,personentrein,reizen,reizigers Foto: Flip Franssen

De boemeltrein tussen Nijmegen en Roermond krijgt een andere eigenaar. Het Franse nutsbedrijf Veolia heeft, als onderdeel van een grootscheepse reorganisatie, besloten zijn transporttak te willen verkopen. Daaronder vallen ook zijn treinen, bussen en boten in Nederland. Bij het Nederlandse transportonderdeel van de multinational werken 3.350 mensen.

Veolia, ’s werelds grootste waterbedrijf, maakte zijn besluit vandaag bekend. Het presenteerde de details van een al eerder dit jaar aangekondigde reorganisatie. Naast zijn transporttak verkoopt het Franse bedrijf ook zijn gereguleerde waterdivisie in het Verenigd Koninkrijk en een deel van de afvalverwerking in Amerika. Het bedrijf wil tot 2014 voor 5 miljard euro aan onderdelen hebben verkocht, om daarmee de hoge schuldenberg te verkleinen.

Veolia (omzet 2010: 35 miljard euro) kampt met problemen waar ook veel Nederlandse ingenieursbureaus zoals Arcadis en DHV de afgelopen jaren tegenaan zijn gelopen. Overheden bezuinigen, de economische groei in westerse landen stagneert. Verder heeft Veolia last van een verlaging van de watertarieven in Frankrijk. Ook kreeg het al in 2009 te maken met teruglopende opdrachten voor afvalinzameling en waterzuivering vanuit de industrie. Autofabrikanten en staalbedrijven sloten toen fabrieken, in reactie op de crisis.

Veolia moest in de eerste helft van dit jaar voor ruim 800 miljoen euro afwaarderen op activiteiten in onder meer Marokko, Italië en Amerika. Daardoor leed het bedrijf over deze periode een verlies van 67 miljoen euro.

Sinds begin dit jaar is de koers van het aandeel Veolia op de beurs in Parijs meer dan gehalveerd, en schommelt nu rond de 10 euro.

De zwakke prestaties van Veolia kostte eerder dit jaar al diverse managers hun baan. Afgelopen augustus kondigde het bedrijf aan de hoofden van de divisies milieu, energie en personeel te vervangen. De leiding voor de reorganisatie kwam in handen van Denis Gasquet, tot dan toe hoofd van de milieudivisie.

In zijn presentatie vandaag maakt Veolia duidelijk dat het met de reorganisatie zijn stroperige organisatie concurrerender wil maken. Het bedrijf gaat daarvoor onder meer managementlagen wegsnijden, de it-structuur standaardiseren en de inkoop centraliseren. Hoeveel banen Veolia schrapt, meldt het bedrijf niet. Van de 315.000 werknemers die het bedrijf nu telt, werkt eenderde bij de transporttak die verkocht wordt.

De reorganisatie heeft nóg een doel: de hoge schuldenberg verkleinen. Nu bedraagt die 15 miljard euro. Na de voorgenomen verkoop van diverse onderdelen moet de schuld in 2013 tot onder de 12 miljard euro zijn gezakt.

Uit de plannen van Veolia valt op te maken dat het bedrijf reageert zoals ook de ingenieursbureaus hebben gedaan op de crisis, en op teruglopende overheidsopdrachten. Zij zijn zich meer gaan richten op de private sector, en ook op opkomende economieën. En ze ontwikkelen nieuwe technologie waarmee ze zich kunnen onderscheiden bij klanten. Zo gaat de milieudivisie van Veolia zich meer richten op recycling van afval, en minder op verbranding ervan.

In zijn presentatie van vandaag stelt het Franse nutsbedrijf meer opdrachten te willen werven bij grote industriële klanten, met name de olie- en gassector, de mijnbouw en de levensmiddelenindustrie, die de zuivering van afvalwater en de sanering van vervuilde bodem vaker uitbesteden.

Verder gaat Veolia zich concentreren op een beperkt aantal landen. Eerder dit jaar had de multinational al aangekondigd zijn activiteiten in 37 landen terug te schroeven, waaronder Marokko, Egypte en nu dus ook Nederland. Voor zijn toekomstige groei richt het concern zich sterk op Centraal- en Oost-Europa, en op China. De omzet van Veolia in China lag in 2009 op een half miljard euro. Het doel is die omzet in 2014 te verdubbelen.

Frankrijk blijft voor Veolia een belangrijke markt. Het bedrijf gaat zijn organisatie daar fors omgooien om concurrerend te blijven. De komende twee jaar lopen belangrijke watercontracten af met grote steden als Marseille en Montpellier. Veolia zal die contracten graag willen vernieuwen. Maar de concurrentie groeit.