Grootste schip lek voor vertrek naar Rotterdam

De komst van de grootste bulkcarrier ooit naar de haven van Rotterdam is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het schip is bij het laden van ijzererts in de Braziliaanse haven Ponta da Madeira, zwaar beschadigd geraakt. Persbureau Reuters meldt dat de Vale Beijing mogelijk zal zinken. De vestiging van ThyssenKrupp in de Rotterdamse haven, die de lading had zullen opvangen, gaat er vanuit dat de bulkcarrier voorlopig niet gaat varen.

De Vale Beijing, die een recordlengte heeft van 362 meter, had afgelopen zondag moeten vertrekken uit Brazilië met aan boord ruim 380.000 ton ijzererts bestemd voor Rotterdam. Maar nadat tweederde van de lading aan boord was gebracht werd een scheur in de romp geconstateerd. Er ontstonden ook problemen met de ballasttanks.

Het splinternieuwe schip dat naar schatting 100 miljoen euro heeft gekost, werd twee maanden geleden opgeleverd en maakt deel uit van een geplande vloot van 35 mega bulkcarriers van het Braziliaanse mijnbouwbedrijf Vale, in grootte het tweede na het Australische Rio Tinto.

Vale probeert met de bulkcarriers een plaats te verwerven in de toeleverantie van ijzererts aan China. Maar dat verloopt niet zonder problemen. Het eerste schip uit deze serie, de Vale China, moest op zijn eerste reis naar China rechtsomkeert maken in de Indische Oceaan omdat de Chinese regering weigerde het schip binnen te laten. De Vale China is daarop uitgeweken naar Italië.

De Rotterdamse haven had al alles in stelling gebracht om het grootste schip ooit binnen te loodsen naar de ertshaven in Europoort. Volgens een woordvoerder van ThyssenKrupp ging het om een eenmalige overeenkomst. De toeleverantie aan de Duitse staalfabrieken, per binnenvaart tot Duisburg, zou geen gevaar lopen door het wegblijven van de Vale Beijing. Er zou voldoende voorraad liggen om aan de vraag te voldoen.

    • Renée Postma