Super Mario mag weer ouderwets apenkooien

Game

Super Mario 3D Land

Van Nintendo Voor Nintendo 3DS ***

Toen Super Mario 15 jaar geleden voor het eerst 3D werd, vielen twee dingen op. Ten eerste: hoe ontzettend goed Super Mario 64 was. Ten tweede: hoe weinig het spel te maken had met Mario in 2D. Het waren twee zijden van dezelfde medaille, want de game was zo geweldig omdat hij compromisloos inspeelde op de mogelijkheden van een 3D-omgeving. Je doorliep geen lineaire levels, maar bezocht miniwereldjes waarin je alle kanten op kon en verschillende opdrachten volbracht.

In latere 3D-Mario’s werden er elementen uit 2D-Mario’s teruggehaald, zoals de vuurbloem (waarmee je vuurballen kan gooien), maar Super Mario 3D Land grijpt pas écht terug op de avonturen van weleer. Dat zie je met name aan het leveldesign. Hoewel je nog steeds in 360 graden rondloopt, word je altijd één kant op geleid. Deze Mario-game is weer een apenkooi-achtig obstakelparkoers, met een vlaggenmast als finish.

3D Land is aan de gemakkelijke kant. Pas in de geremixte levels na het hoofdspel komt de geoefende gamer aan zijn trekken. Wel is het een uitstekende, functionele demonstratie van het stereoscopische scherm op de draagbare Nintendo 3DS. Als je bijvoorbeeld omhoog stuitert en precies op wolkjes moet landen, is de 3D-weergave haast onmisbaar. Ook zijn er grappige puzzels die spelen met perspectief en diepte.

Verplichte kost voor wie zo’n spelcomputer heeft, maar een van de mindere Mario’s.

Niels ’t Hooft

    • Niels `t Hooft