Publiek en commercieel: niet uit elkaar te houden

Sonja Barend, die tegenwoordig weer geregeld in beeld verschijnt, vroeg zich in de uitzending over media van De wereld draait door (VARA) af of ze het RTL Nieuws wel serieus kon nemen, omdat het door een commerciële zender wordt gemaakt.

Dat is niet alleen een rare opmerking omdat kranten ook private ondernemingen zijn. Ze verraadt er vooral mee nog in de tijd te leven dat de publieke omroep de neus hooghartig ophaalde voor het universum van RTL en SBS. Dat is lang geleden, inmiddels.

In werkelijkheid zijn publieke en commerciële omroep communicerende vaten geworden. Cabaretier Guido Weijers verzorgde een aantal jaren de oudejaarsconference bij SBS6 en kreeg onlangs een transfer naar de KRO. De eerste aflevering van Weijers ontweekt liet zien dat zijn humor nog steeds het niveau van de campingzender nauwelijks ontstijgt.

Ondanks enkele gefilmde typetjes à la Van Koningsbrugge & Van de Ven, maar dan minder scherp, is het programma vooral een actuele conference voor een publiek. De eerste grap ging over de ontmoeting van premier Rutte en president Obama: „Rutte die heeft iets te bewijzen, terwijl Obama juist de neger is, dus dat kan hij nooit winnen.”

Ook voerde Weijers een dronken Sinterklaas op, schoot hij een geweer leeg op staatssecretaris Henk Bleker en zei hij marsepeinen varkentjes in schoenen voor een moskee te willen stoppen. Belangrijkste thema was echter de aangekondigde hogere boetes voor nodeloos claxonneren: „De eerstvolgende keer dat het Turkse elftal een wedstrijd wint, is het Nederlandse begrotingstekort opgelost.”

Dat wordt een hele dobber voor de KRO om Weijers in verband te brengen met het motto van de omroep, ‘Goed leven’.

Ook de grappen in De TV Kantine (RTL4) zijn weinig subtiel. In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen werd zanger VanVelzen wegens zijn geringe lengte uitgebeeld als een baby, die gevoerd moet worden. Maar Carlo Boszhard en Irene Moors compenseren hun smakeloze teksten tenminste nog met een virtuoze uitvoering.

Op de zaterdagavond werd de titanenstrijd tussen Nederland 1 en RTL4 om de kijkcijfers voor het eerst sinds lange tijd ruimschoots gewonnen, door Pau!l (VARA). Ook dat programma ligt onder vuur wegens wansmaak („Heeft Henk Bleker een broer die Anus heet?”), maar de concurrentie is danig verzwakt door het stoppen van Linda de Mols Ik hou van Holland.

De sinterklaasuitzending van Pau!l was ook de beste van het seizoen tot nu toe. Oud-Hollandse gezelligheid zonder al te veel afzeiken en beledigen van gasten levert Paul de Leeuw toch het meeste succes op. Als hij kan improviseren met een gelijkwaardige partner, zoals de oude omroep-Sint Bram van der Vlugt, dan is het oude elan ook weer even terug.

Terughoudend was hij ook in het opvoeren van Zwarte Pieten: alleen het combo was geschminkt.

    • Hans Beerekamp