In de cel mag het kouder

Leden Tweede Kamer juni 2010

Lang wilde PVV-kamerlid Fleur Agema er niet bij stil staan, bij het kunstproject dat Jonas Staal op haar masterscriptie architectuur baseerde. Agema studeerde in 2004 af op een gevangenisontwerp, dat Staal heeft uitgewerkt in een boek en een maquette. Bij de talkshow van journalist Kustaw Bessems zaterdag in de Balie, waar Agema te gast was, zei ze het „ontzettend irritant” te vinden, dat hij haar ontwerp had „gejat en verkracht”. „Die man heeft een absurde fixatie op de PVV.”

Ze had een „onschuldig idee” destijds, om in een „filosofisch ontwerp” verschillende visies op het gevangeniswezen te combineren. „Maar Staal wil alleen maar zeggen: kijk eens, wat een eng mens.” De plaatjes, van betonnen isoleercellen, waren nog wel leuk, vond ze. „En die zullen mijn achterban ook leuk hebben gevonden.” Oja, nu we het toch over gevangenissen hebben: daar mag de thermostaat van Agema best een paar graden lager.

Het was gewaagd, de komst van de rechts-populistische politica in het van oudsher links-intellectuele debatcentrum. Maar presentator en publiek maakten het haar niet al te moeilijk. Haar radicale opvattingen waren eerder aanleiding voor onbedoelde grapjes. Bessems: „Je ouders hadden een café, wat voor soort? Was het een bruin café?” Agema: „Zo, dat begint goed.”

De politica kreeg volop de gelegenheid zich van haar meest beminnelijke kant te laten zien. Dat was wellicht makkelijk, want het onderwerp islam was taboe: „De islam is van Geert.” Blozend bekeek Agema een imitatie van haar debatstijl door actrice Joke Tjalsma „Een van mijn voornemens is wel om in de Kamer wat liever te zijn tegen mijn collega’s.”

Maar ze staat altijd achter de harde toon van de PVV, en schaart zich honderd procent achter de uitspraken van haar politiek leider, hoe ongenuanceerd en immoreel die zelfs zo nu en dan mogen zijn. „Wij willen heftige zaken aansnijden, en daar zijn heftige uitspraken voor nodig.” Stand by your man, zong actrice/zangeres Hadewych Minis toepasselijk.

Agema genoot zichtbaar van de muziek. Wel jammer dat Bessems dat moment niet even aangreep voor een vraag over de kunst: tenslotte dankt Minis haar carrière grotendeels aan het ‘subsidieslurpende’ Toneelgroep Amsterdam.

Herien Wensink

    • Herien Wensink