Zoon Jopie Huisman signaleert 'vervalsing'

Onduidelijkheid over de echtheid van enkele werken van schilder Jopie Huisman hebben in Friesland geleid tot commotie en familieruzie.

Zijn vier verkochte en drie ter veiling aangeboden werken van de kunstschilder/lompenhandelaar Jopie Huisman (1922-2000) echt of vals? Volgens twee veilinghuizen zijn de schilderijen authentiek. Maar Huismans zoon Jacob twijfelt. Van een werk dat wordt aangeboden door veilinghuis AAG weet hij zeker dat zijn vader het niet heeft gemaakt. „De aquarel van dat bruggetje bij Gaast hangt bij een familie in Harlingen. En mijn vader maakte nooit twee identieke werken.”

In Friesland is commotie ontstaan over de beweringen van Jacob Huisman (47). Het veilinghuis Ald Fryslân in IJlst doet zelfs aangifte van smaad tegen de kunstenaarszoon wegens valse beschuldigingen, zegt directeur Machiel Dijkstra. „De hier geveilde Jopie Huismans zijn originelen. Daar heb ik bewijs voor.” Toch laat hij wel onderzoek doen naar drie aquarellen en een pentekening die half oktober in IJlst werden verkocht. „Daar hebben mijn klanten recht op.”

Jacob Huisman heeft op zijn beurt bij de politie melding gemaakt van vervalsing. Het Jopie Huismanmuseum in Workum kan als beeldrechthebbende aangifte doen. Het bestuur gaat hier over praten, zegt directeur Zwier Kroese.

Een van de werken die bij Ald Fryslân werden geveild is Stadsgezicht bij Workum. Huisman is ervan overtuigd dat dit ook een vervalsing is. „Het origineel hangt bij mij aan de muur.”

Dijkstra bestrijdt dat het geveilde werk vals is. „Huisman verkocht deze aquarel in de oorlogsjaren aan een buurvrouw, die in de jaren vijftig naar Amsterdam verhuisde. In die tijd reisde Huisman naar Amsterdam om zijn ‘kindjes’ terug te kopen. De vrouw wilde ze niet kwijt, maar leende de bewuste aquarel wel aan Huisman uit, zodat hij er een duplicaat van kon maken. Na haar dood bracht haar zoon het ter veiling in.” Jacob Huisman betwist dat zijn vader ooit naar Amsterdam is gereisd.

Veilinghuis AAG in Amsterdam trok gisteren drie ingebrachte werken terug. Niet omdat ze vals zijn, aldus directeur Talita Teven, maar om „problemen te voorkomen”. „Jacob Huisman roept maar wat zonder enig bewijs. Dit is niet goed voor de familie en niet voor de kunst van Jopie Huisman. Huismans beschuldiging creëert onnodig angst.”

Volgens Teven speelt er een ‘pijnlijke familiekwestie’. De zus van Jacob en dochter van Jopie, kunstenares Grietje Huisman, zegt dat ze haar hand ervoor in het vuur durft te steken dat de in IJlst geveilde werken echt zijn. „Ik ben zelf kunstenares en heb er echt wel kijk op.” Haar broer beschadigt de familie met zijn aantijgingen, vindt ze. „Hij wil zich manifesteren. Misschien omdat onze oudste broer de zeggenschap in het museum heeft.”

Maar Jacob Huisman vindt het verdacht dat er in korte tijd bij twee veilinghuizen ‘duplicaten’ worden aangeboden van zijn vaders aquarellen. „De veilinghuizen zeggen dat ik de handel kapot maak met mijn uitlatingen. Dat zou mijn vader alleen maar mooi hebben gevonden. Hij was tegen hebzucht.”

    • Karin de Mik