Goede doelenwijn

Harold Hamersma gooit zijn donatie niet meer in de collectebus maar in de glasbak.

Ooit mocht ik een keer een fundraising-dinnerparty hosten. U weet wel, zo’n bijeenkomst waar de genodigden voor een goed doel een bod uitbrengen op een voetbalshirt met handtekeningen, op een schilderij van de vrouw van de businessclubvoorzitter of op een midweek wellnessarrangement.

In dit geval stond de avond in het teken van kinderen met een zeldzame spierziekte. Nu meende ik dat de kok bewust aansluiting had gezocht bij dit thema. Want nadat er een film was vertoond met patiëntjes vol slangetjes, kregen de gasten reageerbuisjes aangereikt met daarin de amuses.

Vandaar dat ik besloot tot een tailormade-praatje. Tussen de gangen door vertelde ik het gezelschap dat het mij de afgelopen jaren was opgevallen dat de fundraisers een nieuwe vorm van collecteren hadden ontdekt: goede doelenwijn. Ik had al flessen geopend waarvan een deel van de opbrengst ging naar thuisloze Afrikaanse aïdswezen, met uitsterven bedreigde luipaardsoorten en stichting de Zonnebloem. Aldus deelde ik de gasten mede dat ik mijn donatie daarom niet meer in een collectebus gooide maar in de glasbak.

Maar of het nu kwam doordat de kindjes toch niet voldoende zielig bleken, de te veilen objecten niet aantrekkelijk genoeg waren of dat mijn praatje in het verkeerde keelgat schoot, de opbrengst van de avond viel tegen. Ik reken het mij echter zelf aan. Toen de club een jaar later weer bijeen kwam om geld op te halen, zag ik dat Gerard Joling als attractie was geboekt.

Daarmee is overigens niet gezegd dat er geen goede doelenwijnen meer bestaan. Integendeel zelfs. Zo was ik vorige week bij een bijeenkomst van Orange Babies, een organisatie die zich inspant voor zwangere vrouwen met hiv en hun baby’s in Afrika. Plaats van handeling: Canal House, een nieuw boutique hotel aan de Amsterdamse Keizersgracht. Daar werd een feest gehouden dat ook tot doel had om andermans verdriet weg te drinken. Mede-initiatiefnemer Baba Sylla verklapte dat hij niet gelooft in evenementen of tv-commercials waarin op iemands schuldgevoel wordt ingespeeld. „Wij zien dat mensen het meeste geven als ze blij zijn. Ons fundraising motto is ‘glamour, pleasure and charity!’” Al rap werden dan ook de flessen ontkurkt, aangeboden door Zarb, een champagnemerk dat nota bene zijn oorsprong in Nederland kent. Modejournalist Fiona Hering, Orange Babies-ambassadeur, nam een fles in ontvangst („Ik beloof jullie dat deze in heel goede handen is bij mij”) en Zarb-spokesman Raymond Joore mocht het succes van dit nieuwe Pietje Bell-merk in champagneland toelichten.

Het merk werd twee jaar geleden geïnitieerd in Amsterdam en is inmiddels verkrijgbaar in tien landen. Onder meer in de Water Bar in Frankrijk, die deel uitmaakt van de als hot bekend staande Parijse conceptstore Colette. Raymond Joore schrijft het succes toe aan lef en creativiteit. „En dat is wat de grote champagnemerken ontberen. Wij durven te vernieuwen, wij laten onze flessen vormgeven door onderwaterfotografen, kostuumdesigners en 3D-ontwerpers. We worden zelfs al nageaapt. Toen Zarb als brandblusser op de markt kwam, deed Dom Pérignon niet veel later hetzelfde.”

In Canal House werd geschonken uit flessen met als thema ‘Hope’, waarvoor fotograaf Sander Stoepker een babyhandje en -voetje vastlegde. Een label en een oranje Orange Babies-lintje verduidelijkten verder de goede bedoelingen. Bovendien werd beloofd dat van elke verkochte fles (à 39,95 euro) vijf euro richting goed doel ging. Ik liet mij nog eens inschenken en noteerde ‘lekker strak, knapperig, flink wat appel, peer en citrus’. Om mij vervolgens te vergapen aan een Zarb-exemplaar dat in een oplage van één door modeontwerper Jan Taminiau was gemaakt. Daar schijnt eerdaags op geboden te kunnen worden, waarmee de nieuwe eigenaar voor het volgende dilemma komt te staan: gooit hij de lege fles met kurk, chiffon en Swarovsky-kristallen straks in de glasbak of in een kledingcontainer?

Bestellen kan via orangebabies.nl of wijncard.comZie voor andere Zarb-ontwerpen: www.zarbchampagne.com