Gepaste trots

Range Rovers, die kosten toch altijd minstens anderhalve ton en wegen bijna het dubbele? Niet meer, want nu is er de Evoque.

fotografie: Lars van den Brink onderwerp: Range Rover Evogue gefotografeerd bij Romijn B.V. in Den Haag. Op de foto Victor Schuling van het magazijn.

De immense parkeerplaats is verlaten en opvallend donker. Ik ben laat. De spierwitte Range Rover Evoque staat, vrijwel midden op de asfaltvlakte, moederziel alleen op me te wachten. Ik haal de transponder uit mijn colbertzak (contactsleuteltjes zijn in deze klasse zo langzamerhand uitgestorven) en druk op de ‘Ga open’-knop. En dan gebeurt het;:interieurverlichting en koplampen springen aan, maar dat gebeurt bij wel meer moderne auto’s. Nee, het bijzondere is te zien aan beide zijkanten van de auto: daar projecteert de Evoque, via spotjes in de beide buitenspiegels, zijn opmerkelijke silhouet op de grond.

Wat moet je daar nou mee? Is het onzekerheid over de eigen identiteit, merktrots of betreft het een grapje van de ontwerper, die maar weer eens wil laten zien wat moderne ledverlichting vermag? Wat het ook moge zijn, feit is dat de Land Rover-organisatie blij is met de komst van de nieuwe Evoque. Hij heeft de luxe uitstraling die bij een Range Rover past en de bijna coupéachtige daklijn siert trots de ruiten en muren bij menig dealer. Sinds de auto vorig jaar debuteerde op de Miljonair Fair is het Nederlandse orderboek behoorlijk gevuld. „We ruilen er van alles voor in”, zegt een woordvoerder van de importeur. „BMW’s X5 en X3, Audi’s Q5 maar ook wel Mini’s, van mensen die carrière hebben gemaakt en bij Mini niet voor een grotere auto terecht kunnen.” Maar de fabrikant is ook nog om een andere reden content met de Evoque; hij is compacter dan de andere modellen en levert zodoende een belangrijke bijdrage aan het omlaag brengen van het gemiddelde brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot.

Dat betekent niet dat er is ingeleverd op prestaties. Ik kreeg de Evoque mee als SD4, met een 2.2 turbodiesel van 190 pk. Veel belangrijker dan die paardenkrachten is echter het koppel van 420 Nm, dat al vanaf 1.750 toeren bij de les is. Het garandeert een indrukwekkende souplesse en bijzonder vlotte inhaalacties. Een versnellingshendel ontbreekt; de zestraps automaat wordt bediend met een draaiknop, die na gebruik in de middenconsole wegzinkt. Het went snel, maar het blijft vreemd aanvoelen om in een toch ook sportief te berijden auto niet te kunnen schakelen.

Met de rijprestaties is verder niets mis; de Evoque is comfortabel zoals het een Range Rover betaamt en op het terrein staat hij zijn mannetje. Het navigatiesysteem heeft een matige bediening, maar ronduit aandoenlijk is de knop met ‘breng me thuis’. Dat straalt vertrouwen uit.

Camerapakket

Hoewel stoel en stuur elektrisch in meerdere richtingen te verstellen zijn, kon ik toch maar moeilijk mijn draai vinden op de bestuurderspositie. Dan weer was de stoel te laag, dan weer het stuur te hoog.

Ik raad Evoque-kopers aan in elk geval twee opties aan te kruisen: het Surround Camera Systeem en de Meridian geluidsinstallatie. Het camerapakket is een parkeer- en rijhulp met vijf ogen: twee in de neus, twee in de buitenspiegels en eentje achterop. De voorste twee exemplaren kunnen als het ware ‘om de hoek’ kijken en zien paaltjes, keien en andere obstakels, terwijl de zijcamera’s ideaal zijn bij het strak langs de stoeprand parkeren van de Evoque.

De geluidsinstallatie is van Meridian. Een beetje versterker van dat merk voor in de huiskamer kost al gauw tien mille, dus zo bezien is de 825 (!) watt sterke installatie in de Range Rover voor 1.800 euro een koopje. Hij biedt een werkelijk verslavende geluidskwaliteit. Fantastisch om het intro van Guns N’ Roses’ ‘Sweet child o’ mine’ zó hard te zetten dat je broekspijpen meetrillen, terwijl de zestien luidsprekers elke vorm van vervorming weigeren.

Samenvattend: de Evoque mag dan relatief compact en behoorlijk trendy zijn, er staat volkomen terecht ‘Range Rover’ op zijn neus. De Evoque kan het de gevestigde orde in het premium segment van de compacte SUV’s wel eens behoorlijk lastig gaan maken.

    • Guus Peters