De Bob Ross van de make-up

Bobbi Brown, uitvinder van de nude lipstick, leerde talloze vrouwen om zich op te maken – óók Kate Middleton.tekst Monique Snoeijen

Ze deed de make-up van de Rolling Stones (het wattenstokje waarmee ze de zwarte oogschaduw van Keith Richards bijwerkte, bewaart ze nog altijd). Ze maakte menig covermodel op voor Vogue. En samen met Michelle Obama denkt ze na over de empowerment van jonge zakenvrouwen.

Bobbi Brown is haar naam. Haar echte naam, niet haar artiestennaam. Haar make-up is dus niet speciaal voor de bruine huid, zoals sommigen denken. En het is ook niet zo dat de ex van Whitney Houston – Bobby Brown met een y – in de cosmetica is gegaan, zoals anderen menen. Bobbi Brown is een van de weinige cosmeticamerken waar de naamdrager nog altijd verantwoordelijk is voor de producten.

Voor veel vrouwen is Bobbi Brown (1957) een goeroe. Zoals tv-schilder Bob Ross velen heeft leren schilderen, zo heeft Bobbi Brown vrouwen geleerd hoe ze zich moeten opmaken. Hoe ze er met make-up uit kunnen zien alsof ze bijna geen make-up op hebben. En hoe ze – als ze de make-upkwast een beetje slim hanteren – het effect van een facelift kunnen nabootsen (en dus geen echte facelift hoeven ondergaan). Prinses Kate Middleton is een Bobbi Brown-vrouw: egale teint, volle wenkbrauwen, fris blosje, onopvallende lippenstift. Net als Jill Biden, de vrouw van de Amerikaanse vice president. Voor de inauguratie van president Obama deed Brown haar make-up.

Nude lippenstift

Het begon allemaal met haar uitvinding van de nude lippenstift. Als visagist was ze in de jaren tachtig gefrustreerd over de trend van lippenstiften in felroze en -rood, en daarom ontwikkelde ze zelf tien natureltinten – zachte, natuurlijke kleuren met een bruine ondertoon. Warenhuisketen Bergdorf Goodman wilde ze verkopen. Dat was in 1991. Twintig jaar later heeft Brown 980 verkooppunten in 56 landen.

Om de twintigste verjaardag van het cosmeticamerk te vieren, ontving Bobbi Brown onlangs in Parijs pers uit de hele wereld. Op de Amerikaanse ambassade vertelde ze haar succesverhaal. Dat ze als scholier niet wilde deugen en uitzonderlijk slecht was in exacte vakken. En dat ze werkelijk geen idee had wat ze met haar leven wilde. „Wat vind je echt leuk?”, vroeg haar moeder. „Make-up”, antwoordde ze. „Dan moet je naar een make-upschool”, zei haar moeder. Het werd Emerson College in Boston, richting theatermake-up. Maar ze viel uiteindelijk voor de snelheid van de modewereld. Nog steeds staat ze elk jaar tijdens de New York Fashion week modellen op te maken.

Brown (1957) is een charmant opdondertje (geschatte lengte: 1.60). Ze is „no nonsense”, zegt ze zelf. En als je haar op gympen, met de handen in de zakken van haar spijkerbroek ziet staan, geloof je haar. Ze verscheen ooit onopgemaakt in een ochtendshow op de Amerikaanse televisie. Ze wilde de kijkers laten zien dat je maar vijf minuten nodig hebt om je op te maken. Ze smeerde en veegde en – whoeps – vlekte en smeerde en veegde, en klaar was ze. Ziet u wel? Niks moeilijks aan.

Haar bedrijf werd in 1995 overgenomen door cosmeticafabrikant Estée Lauder. „Jij blijft de creatieve baas”, had de toenmalige CEO Leonard Lauder gezegd. „Je kunt blijven doen wat je nu doet, maar ik haal een hoop zorgen bij je weg, zodat je meer tijd voor je gezin overhoudt.” En Bobbi Brown was verkocht. Dat ze onderdeel uitmaakt van een cosmeticagigant weerhoudt haar er overigens niet van om het product Crème de la Mer – het merk is onderdeel van Estée Lauder Company – „een te duur siliconencrèmpje”, te noemen. Ter meerdere eer en glorie natuurlijk van haar eigen verzorgingslijn.

Voor Amerikaanse begrippen is ze nogal direct. Bobbi Brown is fel gekant tegen plastische chirurgie. Dat haar boodschap van natural beauty in de Verenigde Staten wellicht harder nodig is dan in Europa, waagt ze te betwijfelen. „Ik zag hier in Parijs ook een paar vrouwen wier lippen nog het meest op eendensnavels leken.” Over Botox is ze iets milder. Zelf liet ze twee keer een spuit zetten: de ene keer zakte haar wenkbrauw naar beneden, de andere keer ging haar ooglid hangen. „Dat doe ik dus nooit meer.”

Ook van haar pr-mevrouw trekt Brown zich niet zoveel aan. Dat gaat zo: iemand vraagt aan Brown wat ze zou doen als ze een dochter zou hebben die zich opmaakt als een gothic. „De make-up is dan niet het probleem”, zegt Brown. „Tieners die zich zo opmaken zijn niet in orde.” Haar pr-vrouw sputtert: „Nee, dat bedoel je zo niet.” „Jawel, dat bedoel ik wel zo. Die tieners hebben ernstige sociale en emotionele problemen.”

Glitter

Voor het eerst heeft Bobbi Brown nu ook glitteroogschaduw in de collectie. „Dat is om de twintigste verjaardag te vieren”, zegt ze, bijna verontschuldigend. „En vrouwen willen nu eenmaal glitter.” Lippenstift in felle kleuren maakt ook onderdeel uit van haar feestcollectie. „De tijden zijn veranderd”, zegt Brown. „In de jaren tachtig waren zowel de ogen, de wangen als de lippen fel gekleurd – erg over de top. Nu kun je kiezen: of de ogen, of de lippen fel. Het gaat allemaal om evenwicht.”

In de winkels van Bobby Brown kunnen klanten workshops volgen met namen als ‘Instant Pretty’, ‘40+beauty’, ‘Smokey Eyes’, ‘Beauty Classics’ en ‘Teen beauty’. In die laatste workshop gaat een make-up artist met een tiener op zoek naar de ideale foundation. Maar tieners en foundation – is dat wel zo no nonsense? „Meisjes van die leeftijd zijn onzeker en zoeken naar een eigen stijl”, zegt Brown. „Ze willen zich opmaken. Dan kunnen ze het maar beter zo goed mogelijk doen.”

Het merk Bobbi Brown is onlosmakelijk verbonden met de persoon Bobbi Brown. Wat als ze straks moe en der dagen zat is? Hoe moet het dan met haar merk? Ze wuift de vraag weg. Ze zal wel zien. „Calvin Klein staat toch ook niet meer aan het hoofd van zijn kledinglijn. Met dat merk gaat het toch ook goed?” Dan zegt ze: „Mijn vader verliet van de ene op de andere dag zijn advocatenkantoor. Het was mooi geweest, vond hij. Misschien doe ik ook wel zoiets.”

Zie bobbibrown.com/learn voor tips.

    • Monique Snoeijen