Zolang aantal treinreizigers toeneemt, groeit Metro mee

De directeur en uitgever van Metro stapt plotseling op. Het gaat goed met Metro, maar „de oorlog met Spits en De Pers is niet voorbij”.

Metro, de grootste gratis krant van Nederland, neemt afscheid van zijn directeur/uitgever. Dat maakte het Zweedse hoofdkantoor gisteren plotseling bekend. Silvio de Groot gaf tien jaar leiding aan de „uitvinder van het gratis dagblad” in Nederland. Hij bouwde Metro uit tot de meest gelezen krant van Nederland na De Telegraaf, maar kende vorig jaar economisch gezien een moeilijk jaar. In het bericht van gisteren staat dat De Groot en Metro International „geen overeenstemming konden bereiken over de strategie in Nederland”. Als gevolg daarvan hebben beide partijen „in goed overleg afscheid van elkaar genomen”. Meer wil De Groot niet kwijt over de reden van zijn vertrek.

Metro Nederland heeft een oplage van 470.000 en een bereik van 1,7 miljoen lezers per dag. Een stuk groter dan Spits en De Pers. Heeft u de gratiskrantenoorlog in Nederland gewonnen?

„Die oorlog is niet voorbij. De cijfers zijn slechts een tussenstand. Maar wíj zijn winstgevend en de andere twee gratis kranten zijn dat niet. Dat komt in de eerste plaats door onze focus op de krant en niet op allerlei bijzaken; met de krant verdienen we immers ons geld. Het internationale Metro-netwerk is ook een voordeel. En gemotiveerde medewerkers.”

Metro schreef in het jaarverslag over 2010 dat de prestaties in Nederland, Denemarken en Frankrijk „zwak” waren. Er zou een beleid van „zero tolerance” komen voor verlieslijdende onderdelen. Is Nederland in gevaar geweest?

„Nee. Metro Nederland had vorig jaar een winstmarge van 15 procent op een omzet van 24,8 miljoen euro. Dat is keurig in krantenland, hoewel Metro International het de onderkant noemt. Denemarken haalde 3 procent en Frankrijk min 4 procent. Metro Frankrijk is inmiddels verkocht aan het TF1-concern.”

Latijns-Amerika en andere zich ontwikkelende markten lijken nu het aandachtsgebied van Metro International. En niet langer West-Europa. Klopt dat?

„Dat is inderdaad de officiële strategie. Die hebben we twee jaar geleden ingezet. We groeien heel hard in Latijns-Amerika; in Chili waren we groot, en nu ook in Mexico, Brazilië, kleinere landen in Latijns-Amerika. Daar is de synergie tussen de verschillende edities erg groot.”

Metro begon vijftien jaar geleden met een belofte: één krant voor de hele wereld; in ieder geval voor wereldwijde adverteerders. Wat is er van die belofte uitgekomen?

„Dankzij het netwerk halen wij grote multinationale adverteerders binnen. Laatst kregen wij de nieuwe antirookcampagne van de Europese Unie voor alle Europese edities. Maar feit is ook dat veel bedrijven hun advertentiebudgetten lokaal verdelen. Daar gaat het oorspronkelijke idee minder op.”

Vorige maand stelde de World Association of Newspapers dat de gratiskrantenhype over is.

„Ja, natuurlijk is dat zo. Toen Metro begon eind jaren negentig reageerden alleen de traditionele uitgevers met een gratis concurrent. Hier zette De Telegraaf Spits in de markt. In 2006/2007 kwam een nieuw soort concurrenten op: investeerders zoals Marcel Boekhoorn in Nederland die het niet voor de liefde voor de krant deden maar voor financieel rendement. Dat zag je ook in IJsland en Denemarken. Dat werd een hype, maar die is nu wel over.

„De levenscyclus van de gratis krant daarentegen is niet voorbij. Zolang het aantal treinreizigers blijft stijgen gaat het goed met ons. Maar daarnaast zitten mensen natuurlijk ook met hun mobiele telefoons in de trein. Wat ik nu zie is dat mensen allebei doen: ze checken hun smartphones en ze lezen de krant.”

Had Metro niet eerder moeten inspelen op veranderend mediagebruik?

„Ja. Die iPad-app die we nu hebben gelanceerd had er eigenlijk al vorig jaar moeten zijn. We hebben geprofiteerd van onze ervaringen in Zweden, maar de focus ligt dan misschien wat te veel op de papieren krant.”

    • Jan Benjamin