Virtuele boerderij is rijp voor de beurs

Weer een internetbedrijf uit Silicon Valley dat naar de beurs gaat: spelletjesmaker Zynga. De honger naar tech-aandelen neemt wel af.

Samen virtuele koeien melken en eieren verzamelen. Verwende gamers halen er misschien hun schouders voor op, maar simpele spelletjes als Farmville bleken een enorme hit op Facebook en trekken tientallen miljoenen gebruikers. Het maakte producent Zynga wereldberoemd.

Social gaming groeit zelfs zo snel dat Zynga, dat naast Farmville een hele reeks speltitels ontwerpt, naar de beurs wil. En waarschijnlijk zeer binnenkort, meldt persbureau Reuters op basis van bronnen rondom het bedrijf.

Zynga, opgericht door Mark Pincus, is gevestigd in San Francisco, in dezelfde buurt waar sociaal netwerk Twitter kantoor houdt. Er werken 2.500 mensen die een klantenbestand van meer dan 200 miljoen terugkerende gamers onderhouden. Het is een technologiebedrijf dat sterk leunt op de ‘cloud’, de wolk van webservers die de software draaiende houdt in datacentra.

Hoewel de spelletjes van Zynga gratis zijn, kopen deelnemers wel virtuele extra’s. Dit zogeheten freemium-model leverde in de eerste negen maanden van 2011 een omzet van 829 miljoen dollar op (615 miljoen euro) en een winst van 31 miljoen dollar. De winst daalde in de laatste periode wel, blijkt uit de informatie die Zynga in de aanloop van de beursgang moet publiceren. In het derde kwartaal bleef er netto 12,5 miljoen over van 307 miljoen dollar omzet.

Het bedrijf begon in 2007 op sociaal netwerk Facebook en is nog steeds sterk afhankelijk van de inkomsten die de 800 miljoen volgelingen van Mark Zuckerberg genereren. Dat is zowel het sterke als het zwakke punt van Zynga. Zynga begon als pionier maar sloot in mei dit jaar al een langdurig contract afsloot met het grootste sociale netwerk ter wereld – door sommigen wel omschreven als een huwelijk.

Maar een volstrekt monogaam bestaan is Zynga niet aan te raden. Het zou beter zijn als de omzet wat meer verspreid is over verschillende sociale platforms. Vandaar dat het bedrijf in oktober nog tien nieuwe speltitels aankondigde, die ook deels werken op het concurrerende sociale netwerk Google+.

Daarnaast kocht Zynga zelf dit jaar al 15 andere kleine gameproducenten die onder meer spelletjes voor smartphones maken. Deze koopzucht was de oorzaak van de snelle uitbreiding van het personeelsbestand. Zynga zou 900 miljoen dollar willen ophalen door 10 procent van zijn aandelen te verkopen voor 8 tot 10 dollar. Dat zou de waarde van het bedrijf op 10 miljard dollar (7,4 miljard euro) doen uitkomen. Minder dan de 14 miljard waarover eerst werd gesproken.

Vergeleken met andere internetbedrijven die dit jaar naar de beursgingen, zet Zynga een relatief groot aantal aandelen in de markt. LinkedIn en Groupon probeerden met een beperkte uitgifte de prijs van de aandelen omhoog te jagen. Dat leek aanvankelijk te slagen, maar de koers van beide bedrijven staat onder de waarde van de eerste dag. Bij Groupon ging de koers deze week zelfs met 9 procent onderuit, na tegenvallende winstcijfers; de honger naar techaandelen lijkt gestild.

Maar dat geldt niet voor de moeder aller beursgangen: die van Facebook. Beleggers verwachten dat het sociale netwerk (geschatte waarde: 100 miljard dollar) snel een beursgang in het vroege voorjaar van 2012 bevestigt. Dan kan het oogsten echt beginnen.

    • Marc Hijink