Staatssteun nodig voor nieuwe Londense luchthaven

Heathrow is een beschamende verkeersopstopping voor degenen die Londen aanprijzen als een mondiaal financieel centrum. Een gloednieuwe terminal met vier start- en landingsbanen in het estuarium van de Theems, ten oosten van de Britse hoofdstad, kan de druk op de bestaande luchthavens verlichten.

Het idee heeft de steun van Boris Johnston, de burgemeester van Londen. Het enthousiasme van de centrale regering zou groter zijn als het hele project door de particuliere sector zou kunnen worden gefinancierd – hoewel de Britse regering nu zegt plannen te zullen onderzoeken om de positie van Engeland als knooppunt in het internationale luchtverkeersnet te kunnen handhaven.

Infrastructuur van inferieure kwaliteit leidt tot economische schade, terwijl de rechtstreekse en indirecte voordelen van een eersteklas knooppunt aanzienlijk zijn. Maar dit soort zaken is lastig te kwantificeren. Particuliere financiers – die een redelijk rendement op hun investeringen willen verwezenlijken – kunnen slechts rekenen op een deel van de extra inkomsten.

Beleggers in een louter privaat gefinancierde nieuwe luchthaven zouden afhankelijk zijn van vergoedingen die door de passagiers moeten worden betaald. Als de luchthaven al het extra verkeer naar zich toe zou trekken dat sommigen voor Londen verwachten, zou de kasstroom volgens een analyse van Breakingviews ongeveer 2,1 miljard pond per jaar bedragen – in hedendaags geld.

Uit berekeningen van het kantoor van de Londense burgemeester blijkt dat het aantal passagiers kan toenemen van de huidige 140 miljoen naar 400 miljoen in 2050. Intussen komt uit de laatste cijfers van Ferrovial, de eigenaar van de grootste Londense luchthaven Heathrow, een nettowinst van ongeveer 8 pond per passagier naar voren.

Tegen een korting van 7 procent, de kapitaalkosten op grond van het huidige systeem van toezicht, zouden de particuliere financiers kunnen rekenen op een nettowaarde van ongeveer 30 miljard pond uit de verwachte toename van het luchtverkeer.

Dat is een ruwe schatting. De hoogte van de korting maakt een groot verschil. Maar het is veel lager dan de schattingen van de kosten van de luchthaven en de gerelateerde infrastructuur voor transport en milieu. Foster+Partners, de architectuurfirma, en Halcrow, het bouwbedrijf, hebben een prijskaartje van 50 miljard pond aan hun plannen gehangen. En de schattingen van deze bedrijven kunnen aan de lage kant zijn.

Een verlichte regering – met minder zorgen over het begrotingstekort – zou misschien bereid zijn het verschil goed te maken. Om te beginnen zouden er politieke voordelen verbonden zijn aan het minder druk maken van Heathrow. Maar zonder staatssteun wordt het lastig een nieuwe Londense luchthaven van de grond te krijgen.

Robert Cole

Vertaling Menno Grootveld

    • Robert Cole