Samenwerking Hyves en Spits mislukt wegens cultuurverschillen

De CEO van Hyves, Marc de Vries. Foto NRC / Merlin Daleman

De samenwerking tussen Hyves en Spits is vooralsnog mislukt. De redactie van de gratis krant zou voor verdieping zorgen bij de populairste gespreksonderwerpen op Hyves. Maar de cultuurverschillen tussen beide dochters van de Telegraaf Media Groep (TMG) bleken echter te groot, schrijft NRC Handelsblad vanmiddag.

Hyves-directeur Marc de Vries legde gisteren op een persconferentie in Amsterdam uit waarom de samenwerking niet van de grond is gekomen:

“De journalisten op de redactie van Spits waren in de eerste plaats bezig met nieuws vergaren, voor de krant. Op de nieuwe homepage van Hyves moesten zij juist reactief zijn: de trending topics duiden.”

Hyves heeft nu zelf zes redacteuren in dienst die vooral peilingen plaatsen bij populaire thema’s. Zo moeten zijn de conversatie tussen Hyvers aanjagen over bijvoorbeeld de jonge asielzoekers Mauro en Yossef of Johan Cruyff en Ajax.

De samenwerking tussen de site en de gratis krant was de meest in het oog springende kruisbestuiving binnen de Telegraaf Media Groep na de overname van Hyves eind 2010. Het moest laten zien dat de investering van 53 miljoen euro in het destijds nog populairste sociale netwerk van Nederland een slimme zet was. Inmiddels ondervindt Hyves grote concurrentie van Facebook. De Amerikaanse website groeit sneller en schiet wereldwijd vrijwel alle lokale concurrenten voorbij.

‘Nieuwe strategie Hyves wel een succes’

Hyves kondigde daarom afgelopen najaar een koerswijziging aan die de website meer een ‘contentnetwerk’ moet maken, specifiek gericht op Nederland. Hyves werkt daartoe onder meer samen met Sky Radio (ook onderdeel van TMG), de Eredivisie en diverse sportbonden om meer informatie te bieden, gebruikers langer vast te houden en zich zo te onderscheiden van de concurrentie. Volgens Marc de Vries is die strategie succesvol.

Hyves had in augustus 7,3 miljoen unieke bezoekers, Facebook 7,7 miljoen uit Nederland. Hyves heeft 4,3 miljoen gebruikers die minstens een keer per maand inloggen; 1,7 miljoen van hen doet dat regelmatig via mobiel. Van alle internettijd in Nederland wordt 7 procent doorgebracht op Hyves. Hyves heeft de naam een netwerk voor tieners te zijn. De gemiddelde leeftijd van gebruikers is 29 jaar.