Samenwerking Hyves en Spits is mislukt

De samenwerking tussen Hyves en Spits is vooralsnog mislukt. De redactie van de gratis krant zou voor verdieping zorgen bij de populairste gespreksonderwerpen op Hyves. Maar de cultuurverschillen tussen beide dochters van de Telegraaf Media Groep (TMG) bleken echter te groot, zegt de directie van Hyves.

„De journalisten op de redactie van Spits waren in de eerste plaats bezig met nieuws vergaren, voor de krant. Op de nieuwe homepage van Hyves moesten zij juist reactief zijn: de trending topics duiden”, zei Hyves- directeur Marc de Vries gisteren tijdens een presentatie in Amsterdam. Hyves heeft nu zelf zes redacteuren in dienst die vooral peilingen plaatsen bij populaire thema’s. Zo moeten zij de conversatie tussen Hyvers aanjagen over bijvoorbeeld de jonge asielzoekers Mauro en Yossef of Johan Cruijff en Ajax.

De samenwerking tussen de site en de gratis krant was de meest in het oog springende kruisbestuiving binnen de Telegraaf Media Groep na de overname van Hyves eind 2010. Het moest laten zien dat de investering van 53 miljoen euro in het destijds nog populairste sociale netwerk van Nederland een slimme zet was. Inmiddels ondervindt Hyves grote concurrentie van Facebook. De Amerikaanse website groeit sneller en schiet wereldwijd vrijwel alle lokale concurrenten voorbij.

Hyves kondigde daarom afgelopen najaar een koerswijziging aan die de website meer een ‘contentnetwerk’ moet maken, specifiek gericht op Nederland. Hyves werkt daartoe onder meer samen met Sky Radio (ook onderdeel van TMG), de Eredivisie en diverse sportbonden om meer informatie te bieden, gebruikers langer vast te houden en zich zo te onderscheiden van de concurrentie. Volgens Marc de Vries is die strategie succesvol.

Hyves had in augustus 7,3 miljoen unieke bezoekers, Facebook 7,7 miljoen uit Nederland. Uit nieuw, Belgisch onderzoek in opdracht van Hyves bleek gisteren dat veel Nederlandse internetgebruikers lid zijn van meerdere sociale netwerken. Circa 89 procent van alle Hyvers heeft ook een account op Facebook.