December retailmaand

In de rubriek De papiermolen in de Boekenbijlage van NRC Handelsblad neemt Maartje Somers wekelijks het boekennieuws door. Deze week de Dagkalender van de poëzie, retail en Barack Obama.

Dit zijn dé weken voor de retail, zo verzekeren mensen die het weten kunnen De Papiermolen. De zieltogende boekhandel zet alles op alles om de door crisis-chagrijn geplaagde consument de winkel in te lokken – en alle onlineconcurrenten van de zieltogende boekhandel doen dat ook.

President Obama doet in elk geval braaf mee. Op ‘Kleine Winkel Zaterdag’, de laatste strohalm wellicht van Amerikaanse onafhankelijke zaakjes tegen het winkelketengeweld bezocht hij met zijn dochters Sasha en Malia een onafhankelijke boekwinkel in Washington. Een zwerm journalisten legde vast wat hij daar kocht. Het onlangs in jubileumeditie verschenen vijftig jaar oude kinderboek The Phantom Tollbooth legde hij als eerste in zijn mandje. Dit gaat over een jongen, Milo, die via een tolpoortje in een andere wereld terecht komt. In die magische wereld heerst onrust wegens de verbanning van de prinsessen Rhyme en Reason, die voor redelijkheid in de wereld zorgden. Obama legde nog vier kinderboeken in zijn mandje, maar dit verhaal sprak hem kennelijk het meest aan. Voor zichzelf kocht de president Téa Obrehts ’s The Tiger’s Wife, dat dit jaar de Orange Prize won, Junot Díaz’ The Brief Wondrous Life of Oscar Wao (Pulitzer Prize) en Ahmed Rashids boek over de opkomst van extremisme in Centraal Azie, Descent into Chaos. Uitgevers wachten in spanning of het Obama- effect nog werkt. Aan het begin van zijn presidentschap werd wat Obama las vaak een bestseller, zoals Joseph O’Neills Netherland.

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag 2 december 2011, pagina 4 - 5. Abonnees kunnen het hele artikel hier lezen.

    • Maartje Somers