De nieuwe saus van Youtube heeft iets meer sambal

Sinds afgelopen nacht kijken we heel anders naar Youtube. Bezoekers van de streaming videosite van Google krijgen vandaag een volledige restyling voor de kiezen. Youtube is op smaak gebracht.

Het recept voor de saus werd al op smaak gebracht bij Google+ en uitgebreid geproefd bij diensten als Gmail, Calendar, Reader, Docs en Analytics. Youtube is nu gemarineerd met dezelfde ingrediënten. Zo zien we voor het eerst in het design terug dat de site van Google is - het experiment van juli dit jaar met ‘Cosmic Panda‘ niet meegerekend. Dit is saus met net wat meer sambal.

Twitter avatar AlexanderNL Alexander Klöpping Echt knap hoe Google zúlke enorme layout-veranderingen heeft doorgevoerd in de laatste maand met relatief weinig gezeik.

Van losse video’s naar echte zenders

Google lijkt met het redesign de focus bij Youtube te verleggen van geinige viral-video’s naar een volwaardige mediapagina. Is Youtube nu nog vooral een plek waar een enkele video bekeken wordt; de bedoeling is dat kijkers Youtube gaan zien als een plek waar je kanalen gaat bekijken zoals we altijd naar televisie hebben gekeken. Maar dan zonder de dictatuur van zendermanagers en met de vrijheid van het net. Je kijkt wat en wanneer je zelf wilt.

Bekijk de gebruikelijke uitlegvideo van het nieuwe speelgoed:

Youtube heeft de kanalen veel prominenter op de hoofdpagina gebracht en lijkt het makkelijker te hebben gemaakt om videofeeds te volgen. Uiteraard met integratie van Google+, en ook met Facebook en Twitter. Je vrienden zijn de beste curatoren, is het idee.

Op deze manier wil Google van Youtube een landingspagina maken voor media. In plaats van tips voor losse video’s op de hoofdpagina staan nu je feeds, de aanraders van Youtube, je favoriete kanalen en die van je vrienden. Het moet handiger worden om nieuw moois te ontdekken in de enorme stroom van miljarden video’s.

Op het blog van Youtube schrijft het team het zo:

“De homepage van Youtube is de deur naar een breed entertainmentuniversum. Om je te helpen meer uit Youtube te halen, maken we het makkelijker om geweldige kanalen te vinden en volgen als je bij Youtube aankomt. Aan de linkerkant van de homepage kan je je eigen, persoonlijke lijst van Youtubekanalen aanpassen.”

En dat mocht ook wel eens, want hoewel Youtube de site bij uitstek is om je video viraal te krijgen, ging voorheen niemand van de 800 miljoen maandelijkse bezoekers naar de homepage van Youtube zelf om video’s te ontdekken. Films op Youtube worden elders bekeken. Daarvoor is, bijvoorbeeld, het onhandige raster van populaire video’s dat voorheen de voorpagina moest voorzien van trending filmpjes nu teruggebracht naar drie overzichtelijke balken.

Mystery Guitar Man kanaal

Het nieuwe kanaal van een Youtubeheld, Mystery Guitar Man.Het nieuwe kanaal van een Youtubeheld, Mystery Guitar Man.

Naast de gekken krijgen nu professionals meer de ruimte

Youtube is hèt voorbeeld van een vrije samenleving, waar iedere gek beroemd kan worden. Dat is altijd zo geweest, en dat blijft ook zo. Toch lijkt het er op dat Youtube het niveau van de LOLcats wil ontstijgen. Met de nieuwe features zullen professionals liever de mond zetten aan de nieuwe videosoep dan voorheen. Een professionele contentproducer kan, in partnerschap met Youtube, een kanaal nu aanpassen aan de manier die bij hen past. HBO zal z’n series wellicht willen rangschikken op serie, terwijl The Daily Show afleveringen liever omgekeerd chronologisch wil presenteren.

Het geld moet daarvoor wel rollen. Een paar weken geleden stak Google bijna 750.000 euro in de online programmering van zo’n honderd beroemdheden, mediabedrijven en andere videomakers, aangevuld met een grote deal met Disney. De meeste van deze kanalen zullen, volgens Huffington Post, volgend jaar debuteren. Op de kanalen moet weer flink verdiend worden met advertenties en Google heeft goede hoop de investeringen zo weer terug te gaan zien.

Daar bovenop komt de launch van Youtube Analytics, waarmee je gedetailleerd kan zien wie je video’s bekijkt, wanneer, waar en waarvandaan ze komen. Je kan ook zien hoe lang ze het volhouden met je video’s en dat is waardevolle informatie, zeker voor wie professioneel beeld uitbrengt. De meeste features in YT-Analytics zaten ook in z’n voorganger, Insight, maar heeft nu de look, feel en gebruiksvriendelijkheid die Google bij Analytics voor websites biedt.

    • Peter van der Ploeg