Je bent soms meer bezig met bijblijven dan inleven

We Need to Talk About Kevin Regie: Lynne Ramsay. Met: Tilda Swinton, John C Reilly, Ezra Miller. ***

Moederliefde is onvoorwaardelijk. Ouders houden instinctief van hun kroost. Of ligt het complexer? Het is vrijwel taboe om te zeggen dat je niet van je kind houdt en spijt hebt dat je kinderen kreeg. Stel dat je een vrouw bent die niet erg gelukkig is met het moederschap, wat gebeurt er dan met het kind? Voelt hij dit aan?

De Amerikaanse auteur Lionel Shriver schreef over deze ambivalente moedergevoelens in haar dit jaar verfilmde roman We Need to Talk About Kevin (2003). Hoofdpersoon Eva is een reisschrijfster die haar carrière opzijzet als ze zwanger raakt. Op verzoek van haar man Franklin verhuizen ze naar een buitenwijk En dan blijkt haar eerste kind Kevin ook nog een lastige huilbaby te zijn die zich bovendien ontwikkelt tot een onuitstaanbare pestkop die het bloed onder zijn moeders nagels vandaan haalt. Wat volgt is een zenuwslopende, psychologische oorlogsvoering met hem en haar man, die stelselmatig partij kiest voor Kevin. Als Kevin als puber een afschuwelijke daad pleegt, voelt Eva zich ontzettend schuldig. Komt het door haar gebrek aan moederliefde? Of was Kevin simpelweg geestelijk gestoord en is er geen verklaring voor zijn daad?

De verfilming van Shrivers huiveringwekkende boek is vrij radicaal. Regisseur Lynne Ramsay fragmenteert de vertelling. Ze husselt constant heden en verleden door elkaar en het verhaal wordt volledig vanuit het gezichtspunt van Eva (Tilda Swinton) verteld. Dit maakt alles subjectief: zien we de gekleurde herinneringen van een gekwelde vrouw of is het werkelijk zo gebeurd? Ramsays niet-lineaire, associatieve opbouw is gedurfd, maar je bent soms meer bezig met kijken of Eva lang of kort haar heeft, zodat je de chronologie beter kunt reconstrueren, dan met de pijnlijke gevoelens waarover de film gaat. Vooral jammer is de eenduidigheid van Kevin. Hij doet eerder aan het duivelskind uit The Omen denken dan aan iemand met een zware persoonlijkheidsstoornis. Maar als Ramsay haar filmische talent ten volle benut, levert dat onvergetelijke momenten op.

André Waardenburg

    • André Waardenburg