Heineken-ontvoerders verliezen rechtszaak om film

Heineken-ontvoerders Jan Boellaard en Frans Meijer hebben hun rechtszaak tegen filmproducent IDTV verloren. De Heineken Ontvoering met Rutger Hauer als bierbrouwer kan ongewijzigd in de bioscopen blijven draaien, bepaalde de rechtbank in Amsterdam vanmiddag.

Volgens Boellaard en Meijer toont De Heineken Ontvoering een verkeerd beeld van de ontvoering van de biermagnaat in 1983, meldt persbureau Novum. Zo gebruiken de ontvoerders in de film vuurwapens, maar die hebben de ontvoerders naar eigen zeggen in werkelijkheid nooit ter hand genomen.

De twee Heineken-ontvoerders worden in de film met naam en toenaam genoemd. Ze eisten dat in een disclaimer voorafgaand aan de vertoning duidelijk zou worden gemaakt welke scènes fictief zijn. Volgens de advocaat van IDTV is dat onmogelijk, omdat het dan een disclaimer van ‘een halve kilometer’ zou worden.

Holleeder verloor eerder kort geding tegen IDTV

Heineken-ontvoerder Willem Holleeder verloor in oktober ook een kort geding tegen IDTV. Ook hij vreesde dat de film een verkeerd beeld zou geven van de ontvoering. Hij eiste rigoureuze aanpassingen van de film, waardoor een vertoning in de bioscoop niet door zou kunnen gaan, maar kreeg ongelijk. Heineken-ontvoerder Martin Erkamps en de weduwe van ontvoerder Cor van Hout schreven kritische brieven aan IDTV, maar hebben nog geen juridische stappen ondernomen.

Rutger Hauer ‘meesterlijk’ in Heineken Ontvoering

De film De Heineken Ontvoering kreeg in NRC Handelsblad een positieve beoordeling. Eindelijk heeft Rutger Hauer weer eens een rol in een Nederlandse film waar hij zijn tanden in kan zetten, schreef filmjournalist Peter de Bruijn eind oktober.

Dat is een genot om te zien en meteen de voornaamste troef van De Heineken Ontvoering, de grotendeels op feiten gebaseerde misdaadfilm van regisseur Maarten Treurniet. Hauers’ Heineken is prettig ironisch, kalm en onaangedaan, een bon vivant. (…) Hauer laat meesterlijk zien hoe zijn masker breekt. Na zijn bevrijding is Freddy Heineken een ander mens: aardiger, humaner. Die transformatie – op papier wat al te braaf – weet Hauer geloofwaardig te maken, al kleeft er iets sentimenteels aan: Heineken is ineens weer een familieman, die zijn hedonistische levenswandel achter zich laat.

    • David Haakman