130 km/u zal leiden tot extra accijnzen

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op een groot aantal snelwegen gaat de staatskas forse winst opleveren. Dat heeft het Planbureau voor de Leefomgeving berekend.

De overheid zal naar schatting tussen de 50 en 100 miljoen extra accijnzen kunnen heffen door het verwachte hogere brandstofgebruik.

Op 60 procent van de Nederlandse snelwegen wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur. Dat schreef verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) maandag in een brief aan de Tweede Kamer. In vier van de vijf 80-kilometerzones gaat de snelheid naar 100 kilometer per uur.

Volgens Schultz is er voldoende draagvlak voor haar maatregel. „De hogere maximumsnelheid sluit beter aan bij de beleving van de automobilist”, meldde ze. Zij wil dat er uiteindelijk op 80 procent van de snelwegen 130 kan worden gereden. Dat kan volgens haar omdat de luchtkwaliteit de laatste jaren danig is verbeterd.

Tegenover de extra inkomsten voor de staatskas staat een hogere uitstoot van het broeikasgas CO2. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu komt dat neer op een extra uitstoot van 0,4 miljoen ton.

Milieudefensie voorziet een veel drastischer verhoging, terwijl de tijdwinst voor de automobilist vrijwel nihil is.

Automobilistenorganisatie ANWB deelde eerder deze week mee blij te zijn dat Schultz tegemoetkomt aan de wensen van veel automobilisten. Oppositiepartijen PvdA, D66, GroenLinks en SP reageerden sceptisch.

Minister Schultz zou vanmiddag ook bekendmaken op welke manier 1,1 miljard euro wordt besteed aan de aanpak van de filetop-50. Met het geld kunnen in- en uitvoegstroken worden verlengd en kunnen spitsstroken langer open worden gehouden. Ook gaat het ministerie meer projecten opzetten om automobilisten ertoe aan te zetten de spits te mijden, zoals nu al gebeurt op de rijksweg A12 tussen Veenendaal en Utrecht.