Willemijn zorgt voor structuur in mijn hoofd

Naam: Femke Hameetman (links) en Willemijn van Drunen (rechts)

Leeftijd: 38 en 27 jaar

Studie: Kunstgeschiedenis (allebei) en Museologie (Hameetman)

Bedrijf: museumLAB(.nl)

Waarom een studie kunstgeschiedenis, daar zijn toch geen banen in te vinden?

Willemijn van Drunen: „Dat was ook de eerste reactie van sommige mensen in mijn omgeving. Maar ik heb mij er niets van aangetrokken. Ik ben gaan doen wat ik leuk vond.”

Femke Hameetman: „Ik heb altijd het vertrouwen gehad dat ik een baan zou vinden. Ik hield van geschiedenis en had een baan bij het Victoria and Albert Museum in Londen voor ogen. Daar kwam ik als stagiair ook terecht.”

Van Drunen: „Ik wilde heel graag stage lopen in de Kunsthal Rotterdam, waar ik ook ben blijven hangen.”

Hameetman: „Toevallig werkte ik daar al op de afdeling Educatie. Willemijn was de beste stagiair ooit.”

Jullie hadden dus meteen een klik?

Hameetman: „We hadden meteen een briljante werkrelatie. Al snel bleek dat we elkaar goed aanvullen. Heel fijn als je samen gaat ondernemen.”

Van Drunen: „Op sommige punten zijn we erg verschillend. Je ziet het al aan de kleding. Femke is behoorlijk extravert...”

Hameetman: „...en Willemijn lijkt soms wat verlegen. Wat ze trouwens niet is. Willemijn is gestructureerder dan ik. Precies wat ik nodig heb, want mijn hoofd zit vol ideeën die alle kanten opschieten.”

MuseumLAB bestaat nu ruim twee jaar. Wat doen jullie precies?

Van Drunen: „We werken voor musea of culturele instellingen, waar we tentoonstellingen, films of educatieprogramma’s voor maken. Maar we produceren ook evenementen zoals de voorrondes van de Zomerexpo, komende zomer in Den Haag.”

Hameetman: „Leuke dingen maken voor leuke mensen, dat is wat we doen. We proberen verrassend te zijn door op een andere manier verhalen te vertellen. Door bijvoorbeeld te kijken naar de technische kant. Hoe is iets gemaakt?

En dat verdient lekker?

Van Drunen: „Het salaris fluctueert omdat we projectmatig werken, maar meestal ligt ons maandinkomen tussen de 4.000 en 5.000 euro netto.”

Geboren ondernemers dus?

Hameetman: „Letterlijk zelfs. We komen allebei uit een ondernemersfamilie. Mijn vader heeft een assurantiekantoor, waar ik als meisje soms de administratie deed.”

Van Drunen: „Ons familiebedrijf in damesschoenen zat aan het huis van mijn grootouders vast. Als ik leer en lijm ruik, moet ik meteen aan mijn jeugd denken. Femke was dus aan het archiveren op kantoor en ik mocht schoenen veteren.”

Hameetman: „Die mentaliteit, samen met het DNA van een ondernemend instituut als de Kunsthal, dat nog door ons bloed stroomt, maakt ons wel geboren ondernemers.”

Welke projecten waren hoogtepunten?

Hameetman: „Hipstamatic, onlangs nog te zien op de Dutch Design Week. Over deze iPhone app, waar je vintage foto’s mee kan maken, maakten we een crowdsourced tentoonstelling met hipstaprints van fotografen als Vincent Mentzel.

Van Drunen: „Maar we zijn ook trots op Niemand Minder, tot en met 11 december te zien in de Kunsthal. De bezoekers worden geconfronteerd met hun eigen vooroordelen over mensen met een beperking.”

Wat zit er nog aan te komen?

Van Drunen: „We gaan de grens over. We zijn bezig met een fotografieproject in het buitenland.”

Hameetman: „Een tentoonstelling waar we al verder mee zijn, is er een die draait om datavisualisatie. Hoe manipulerend iets kan zijn.”

Zijn musea nu stoffig of niet?

Hameetman: „Er zijn nog best veel stoffige musea. Zij vergeten dat er naast de babyboomers ook nog een nrc.next-generatie is. Wij vergeten dat niet, misschien is dat wel onze kracht.”

lindsay mossink