Een mooier Facebook

Geef Facebook terug aan jezelf: begin met een paar vrienden een geheime Facebookgroep. Nooit meer minuten schaven aan een statusupdate, denkend hoe deze op je baas, schoonmoeder en voetbalelftal overkomt, maar gewoon meteen optikken wat er in je opkomt. Ik zie in mijn geheime Facebookgroepje vrienden weer hun diepste zieleroerselen en slecht nieuws delen, wat niet bij de goednieuwsshow van het normale Facebook past. Een geheime Facebookgroep is het equivalent van een klein tafeltje, weggestopt in een hoek van een druk café, waar je tot diep in de nacht plannen smeedt, lacht en brult met je vrienden.

„Maar Mark Zuckerberg leest natuurlijk gewoon mee”, merkte één van de groepsleden laatst droog op. Ja, klopt. Maar de Facebookbaas wist natuurlijk ook allang dat we beste vriendjes van elkaar zijn. Het bedrijf houdt nauwgezet in de gaten hoe we met andere gebruikers contact hebben. Door een slimme anonieme Europeaan – L.B., lid sinds 2007 – weten we nu hoe ver het sociale netwerk daar in gaat. Hij had – gesterkt door een Europese privacywet – al zijn Facebookdata opgevraagd en wat bleek: in het dossier van 880 pagina’s stond onder andere dat Facebook bijhoudt met welke computer je inlogt en wie er nog meer gebruikmaakt van dat apparaat. Dus stel dat je tijdens een onenightstand even inlogt op de computer van je flirt – zoals Sean Parker in The Social Network – dan kan Facebook je daarna aanraden je scharrel te bevrienden.

Eng? Ja. Doen we er wat aan? Natuurlijk niet. We kunnen niet meer zonder Facebook. Weet jij zonder Facebook nog wanneer je vrienden jarig zijn? En hoe denk je zonder Facebook voor het feestje uitgenodigd te worden? En die privacy, tsja, dat nemen we dan maar voor lief. Leuk dat de Europese Commissie nu een privacyzaak aan het voorbereiden is tegen Facebook over hoe zij gebruikersinformatie aan adverteerders doorspeelt, maar daar komen ze samen ook wel weer uit. Moeten we als gebruikers ergens een vink- je zetten, en dan kunnen we onze Wall weer op.

Maar laten we ons niet volledig als makke schapen gedragen. Laten we in elk geval aan Zuckerberg – die volgens analisten na een beursgang van Facebook een man van 24 miljard dollar is – weten dat we boos zijn. Dat we desnoods een paar euro willen betalen om van die adverteerdersonzin af te zijn. Laten we van L.B. leren en via europe-v-facebook.org onze data opvragen. Dat werkt. Echt. Eerst bood Facebook namelijk een formuliertje aan, maar door de populariteit ervan is dat verwijderd. Ze hebben er dus last van. Nu is het een kwestie van mailen naar datarequests@fb.com. Zo gebeurd, en wellicht krijg je er een mooier Facebook voor terug.

    • Ernst-Jan Pfauth