Binoche in een box

dvd en web

Juliette Binoche dvd box. Met: 4 speelfilms: Mauvais sang, Paris, La Veuve De Saint-Pierre, Rendez-Vous ****

Wat een vreemde, weerbarstige, gepassioneerd uit de bocht vliegende en überromantische film is het toch. Mauvais sang (1986) van Leos Carax, een van de belangrijkste regisseurs van de Franse cinéma du look van de jaren tachtig. Hij is nu weer verkrijgbaar in een dvd-box met vier films met Juliette Binoche. Verder in deze box: Paris (2007) van Cédric Klapisch, waarin ze de zus van een stervende Folies Bergères-danser speelt; La veuve de Saint-Pierre (2000) van Patrice Leconte, als echtgenote van een legerkapitein die zich het lot van een ter dood veroordeelde man aantrekt; en het driehoeksdrama Rendez-vous (1985) van André Techiné.

Het probleem met die dvd-boxen is altijd dat het nooit helemaal precies duidelijk wordt waarom nu juist die vier films, en niet vier hele andere. Meestal heeft het er meer mee te maken welke rechten deze of gene dvd-distributeur nog bezit, dan met inhoudelijke redenen, maar hier pakt de selectie toch redelijk gelukkig uit.

Mauvais sang speelt zich af in een Parijs dat zich als het ware ergens buiten de tijd bevindt. Een parallel universum, waarin Parijs nog steeds Parijs is, de Eiffeltoren staat er nog en ook de Pont-Neuf, waar Binoche later met haar toenmalige partner Carax Les amants du Pont-Neuf opnam. Maar toch ziet de stad eruit alsof er een enorme storm overheen is gewaaid, waarin vreemde statisch pratende gangsters de macht hebben overgenomen, en er een apathisch kiltevirus bezit heeft genomen van de mensen. Om dat virus draait het, je zou er een moralistische verwijzing naar aids in kunnen lezen: het is overdraagbaar door liefde zonder liefde. Sex dus. En om de liefde draait het in de film. De plotse liefde van gauwdief Alex voor Anna. Woeste liefde. Stille liefde. Van die liefde die er genoeg aan heeft om de geliefden onder dezelfde nachtelijke hemel te laten dwalen. Liefde, die zoals Alex aan Anna zegt: ,,Zich snel van je meester maakt en dan voor altijd duurt.’’ En dat alles in een associatief opgebouwde misdaadplot, eclectisch en gestileerd. Vandaar die cinéma du look. Met een prachtig dansje van acteur Lavant op David Bowie’s ‘Modern Love’, primaire Mondriaan-kleuren en Binoche als een soort Amélie avant la lettre.

Dana Linssen

    • Dana Linssen