Frozen Planet overtreft NOS Journaal en GTST: bijna 1,9 miljoen kijkers

Screenshot YouTube / SirKnobofCheese

Een extreem succes, dat bleek de BBC-serie Frozen Planet gisteravond. Het programma, dat uitgezonden werd op Nederland 1, werd bekeken door 1.899.000 kijkers. Daarmee voert het de kijkcijfer-Top 25 van die dag aan.

Ter vergelijking: naar het NOS Journaal van acht uur keken 1,6 miljoen kijkers.

‘Redelijk uitzonderlijk voor een natuurdocu’

Een woordvoerder van Stichting KijkOnderzoek in reactie op het kijkcijfer:

“Dit is redelijk uitzonderlijk voor een natuurdocumentaire. De afleveringen van de serie Life hadden ook hoge kijkcijfers (op z’n hoogtepunt 1,4 miljoen) maar wel een stuk minder dan de aflevering van Frozen Planet van gisteravond.”

Frozen Planet is het werk van de beroemde documentairemaker David Attenborough. Hij neemt de kijker mee naar beide poolgebieden en toont het leven en de natuur. De onderliggende boodschap is dat dit weleens de laatste keer zou kunnen zijn dat het gebied zo prachtig in beeld is gebracht.

Minpunt: de EO heeft het kenmerkende stemgeluid van Attenborough weggeknipt en een Nederlandse voice-over ingeschakeld. Stem voor Attenborough dus af op de BBC (vanavond). De afleveringen zijn na uitzending niet online te bekijken.

http://youtu.be/1Fshnu_SwAg

‘Attenborough lijkt fut kwijt, maar kosten noch moeite zijn gespaard’

Bart Jippes schreef gisteren in NRC Handelsblad:

De vier grote natuurseries die de BBC de afgelopen jaren met of zonder David Attenborough maakte (The Blue Planet, Planet Earth, Nature’s Great Events en Life) zien er prachtig uit, maar imponeren voornamelijk door hun mooie plaatjes, niet door de spanningsbogen die Attenborough vroeger verzon en die oudere series als The Private Life of Plants en The Life of Birds zo onvergetelijk maakten. Bij de nu 85-jarige Attenborough, die ook de nieuwe zevendelige serie Frozen Planet schreef, is de fut er kennelijk uit. Bovendien: achttien jaar geleden maakte hij al een serie over de Zuidpool, alleen waren er toen nog geen high definition-camera’s.

Opnieuw zijn kosten noch moeite gespaard. Er wordt afgedaald in nooit eerder gefilmde ijsgrotten en een antarctische vulkaan. Duikers filmen onder drijfijs orka’s die een ijsschots doen kapseizen om een zeehondje te verschalken. De moordenaars tonen hun wrede schoonheid als ze na de maaltijd paarsgewijs uit een wak met hun halve lijf rechtop uit zee verrijzen. Niet om naar de camera te zwaaien, maar om even te checken wat de veiligste weg terug naar open water is.