Van geil en glamoureus naar uitgeput en leeg

‘Rah Rah Rah!!! Can’t wait for tonight!!! Make sure u get yours and Roc out witcha C*cks out’, twitterde Rihanna, de populairste popzangeres van de laatste jaren, ruim een week geleden. Of we ons naar iTunes wilden haasten, om haar nieuwe album Talk That Talk te kopen. Met het geslacht uit de broek, nog wel.

Aldaar konden we kiezen uit twee versies. Op de normale versie likt de 23-jarige diva met uitgestoken tong langs fel rood geverfde lippen. Op de extended version kijkt ze als een opblaaspop, terwijl een sliertje rook aan haar mond ontsnapt. Seks en eenvoudig verteerbare boemboem-urban zijn de de pijlers onder haar succes.

Haar nieuwste clip, Rihanna’s elfde Amerikaanse nummer 1-hit ‘We Found Love’, mag in Frankrijk overdag niet vertoond worden. Hij zou te expliciet zijn. Oh la la, dat schept verwachtingen. In de clip verliest een jong paar zich in een zomer vol passie, seks, drugs en dance. Ze dansen, vrijen en vechten tot de zweetdruppels in de rondte vliegen, en de draaikolk aan beelden en emoties past mooi bij de sfeer van de extatische Euro-house. Zelden ondersteunden flitsen naakt zo effectief drama in een popclip: het verval van geil en glamoureus naar uitgeput en leeg.

Het is een prachtige clip. Rihanna is als artieste een blanco vel en stijgt tot grote hoogte wanneer producers, liedjesschrijvers en clipmakers haar goed inzetten. Op haar nieuwe album wreekt dat zich juist. Zo is ‘Roc Me Out’ een kopie van haar hit ‘Rude Boy’ en zijn veel nummers een invuloefening. Een toefje van de ene trend hier, een kloddertje van de andere daar. „Je moet nog meer over seks zingen, Rihanna”, zeiden de mannen in de opnamestudio. En dat deed ze, zonder dat ze een moment klinkt alsof ze het meent. Het is slaapverwekkend, kil en bedacht. De zangeres verdient liedjesschrijvers die haar net zo serieus nemen als de maker van de clip.

Saul van Stapele