Sinfonietta is weelderig en precies

Vivaldi & Tsjaikovski door Amsterdam Sinfonietta. 26/11 De Doelen R’dam. Tournee t/m 7/12 *****

Een kroonjuweel van de geroemde Nederlandse ensemblecultuur is het, strijkorkest Amsterdam Sinfonietta. In de Rotterdamse Doelen begon het dit weekend aan een najaarstournee met bekende werken van Vivaldi en Tsjaikovski, en ondanks de stralende aanwezigheid van de jonge Armeense vioolvirtuoos Sergei Khachatryan in Vivaldi’s De Vier Jaargetijden ontspon de avond zich vooral als een hoogmis voor het ensemblespel.

Khachatryan, wiens Stradivarius uit 1702 ruim twintig jaar ouder is dan Vivaldi’s vioolconcerten, is een in klank en attitude elegant solist, die zijn veeleisende partijen messcherp en smaakvol aansneed. De spanningsboog van de reeks had ernstig te lijden onder de stormen van herfstig gehoest die in elke pauze opstaken, om bij de volgende inzet ternauwernood te luwen tot een schraperig contrapunt vanuit de zaal. Dat gebrek aan concentratie zal debet geweest zijn aan de weeffoutjes in Khachatryans verder boeiende interpretatie van Vivaldi’s klassieker.

De kwaliteiten van Khachatryan en Vivaldi ten spijt etaleerde Amsterdam Sinfonietta zijn uitzonderlijke kwaliteit vooral in Tsjaikovski’s Souvenir de Florence (1890) – na een verblijf aldaar gecomponeerd als sextet en later gearrangeerd voor strijkorkest. Anders dan de titel doet vermoeden is de klankwereld van Souvenir niet bijzonder Italiaans als wel afwisselend classicistisch, lyrisch, Russisch en vooral vintage Tsjaikovski.

Amsterdam Sinfonietta heeft het zich tot in de haarvaten eigen gemaakt. De precisie van het samenspel was adembenemend, evenals het weelderige orkestrale timbre, met een glansrol voor de celli.

    • Joep Stapel