Onvrede over de koers van TNT Express

Volgens TNT Express zijn er „harde deadlines” om de verliezen in Azië en Brazilië te stoppen. Maar sommige aandeelhouders morren.

De leiding van TNT Express houdt de moed er in, maar het geduld van sommige aandeelhouders begint zo langzamerhand op te raken.

Sinds de afsplitsing van Post NL, in mei van dit jaar, heeft TNT Express te kampen met forse tegenwind. Zowel in het tweede als het derde kwartaal moest het bedrijf melden dat de winst lager was uitgevallen dan het jaar er voor. De slechte prestaties weerspiegelen zich in de beurskoers. Op 26 mei, de eerste handelsdag van het aandeel, kwam het aandeel TNT Express nog boven de 9 euro uit. Daarna begon de neergang. In nog geen zes maanden tijd is het aandeel bijna 50 procent van zijn waarde kwijtgeraakt. Vanmorgen stond het aandeel TNT Express ruim onder de vijf euro.

Sommige aandeelhouders beginnen nu te morren. The Wall Street Journal citeerde vanmorgen David Tiley, fondsmanager van de Canadese investeringsmaatschappij Mackenzie Cundill, die 4,5 procent van de aandelen van TNT in handen heeft. Hij wijt de slechte prestaties van TNT aan het management van het koeriersbedrijf. „Wij vrezen dat de intrinsieke waarde van TNT Express wordt ondermijnd door een gênante processie van misstappen van het management.” Volgens de Amerikaanse zakenkrant hebben twee andere fondsen, Jana Partners en de Alberta Investment Management (samen goed voor 5 procent van de aandelen), inmiddels gevraagd om het aftreden van de bestuursvoorzitter van TNT, Marie-Christine Lombard.

De irritatie van de aandeelhouders wordt veroorzaakt door aanhoudende problemen van TNT Express in Azië en Zuid-Amerika. Het bedrijf groeit flink in China, maar is er nog niet in geslaagd om er geld te verdienen. In 2013 moeten de verliezen op de Chinese thuismarkt zijn gestuit, zo heeft het bedrijf laten weten. Maar inmiddels is ook het luchttransport van Azië naar Europa aan het opdrogen. Tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal maakte financieel directeur Bernard Bot bekend dat TNT fors gaat snijden in de kosten. Zo zal TNT waarschijnlijk één of meerdere van zijn transportvliegtuigen afstoten.

Nog ernstiger is de situatie in die andere groeimarkt: Brazilië. De verliezen van de twee Braziliaanse bezorgdiensten van TNT, Mercurio en Araçatuba, zijn de afgelopen negen maanden opgelopen tot 227 miljoen euro. De fusie van de twee bedrijven is uitgelopen op een mislukking. Door structurele problemen met de bezorging liepen klanten massaal weg. „Een typisch voorbeeld van een mislukte integratie”, zei TNT-topvrouw Lombard in augustus tegen deze krant.

Maar TNT Express vindt de Braziliaanse markt te veelbelovend om zomaar uit handen te geven. De afgelopen maanden is er hard gewerkt om de dienstverlening op orde te brengen. Nu moeten de klanten nog terugkomen. Als dat lukt, kan de afdeling Brazilië vanaf medio volgend jaar weer winst gaan maken.

Ook die datum, zegt een woordvoerder van TNT Express, is een „hele duidelijke deadline”. „We zijn altijd heel duidelijk geweest over onze strategie”, zegt hij. „Maar daar hebben we wel tijd voor nodig.”