'Het kan wél, pianist tussen de mensen zijn'

Pianiste Daria van den Bercken (32) zamelde via crowdfunding 12.000 euro in voor haar multimediale muziekinitiatief ‘Händel at the piano’.

Pas je in een traditie?

„Van origine ben ik half-Russisch, maar ik voel me Nederlandse met een flinke dosis Russische cultuur. Dat is voor een groot deel terug te voeren op Mila Baslawskaja, mijn Russische pianodocente aan het conservatorium van Amsterdam. Esthetiek en het intensief spelen van kamermuziek waren belangrijke pijlers van de speeltraditie die zij overbracht. En de verwachting dat je compromisloos bent in je liefde voor de muziek.”

Wat was het beste advies dat je ooit kreeg?

„Precies dat: compromisloos zijn. Als je twijfelt, ben je weg. Pianist zijn is een eenzaam bestaan, en aan het freelancen kleven ook de nodige nadelen. De praktische pieken en dalen zijn extreem. Maar mijn werk is de muziek. Dat is een zekerheid. Daarbinnen is het belangrijk om heel duidelijk te weten wat je wilt overbrengen.”

Wat was de belangrijkste gebeurtenis in je carrière tot zover?

„Mijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest in 2007. Voordien won ik altijd wel prijzen, maar nooit een waarmee ik solistische ervaring op kon doen bij een orkest. Hier kreeg ik een kans te laten zien wat ik kon én het werd een groot succes. Een enorme oppepper voor mijn zelfvertrouwen.”

Wie is de beste componist?

„G.F. Händel. Toen ik voor eens een suite van hem instudeerde, viel ik stil van verbazing. Waarom kent niemand deze muziek, waarom wordt zij zo zelden uitgevoerd? Ik voelde meteen een intense liefde voor de energie en de verstilde helderheid van deze noten.”

Wat was je belangrijkste les?

„Dat het wél kan, als klassiek musicus midden in de moderne maatschappij staan. In Händel at the Piano komt alles samen. De liefde voor Händel, maar ook het verlangen tussen mensen te zijn in plaats van altijd alleen en altijd op afstand. Via de crowdfunding-site www.voordekunst.nl had ik al vrij snel de benodigde 12.000 euro bij elkaar van mensen die mijn intiatief ondersteunen.”

Wat houdt ‘Händel at the Piano’ in?

„Op het wervingsfilmpje voor donateurs bespeel ik een vleugel op een aanhangwagentje en verras passanten met Händels muziek. Maar het gaat verder, het is een work-in-progress. Er komt een cd. En ik denk na over een portal waarop je interactief kunt kennismaken met Händel, zijn tijd, zijn muziek. Daartoe heb ik bij bedrijven ook persoonlijke leningen afgesloten. Ik ben ondernemer nu, dat voelt goed. Laatst ben ik geïnterviewd door een financieel journalist. Daar werd ik zeer gelukkig van. Ik ben erin geslaagd om uit het klassieke kader te breken.”

Wat wil je bereiken?

„Dat mijn naam synoniem wordt met de muziek van Händel.”

Wie is je voorbeeld?

„Händel is wel gespeeld door pianisten als wijlen Svjatoslav Richter, maar mijn stijl is anders. Ik geloof in de schoonheid van een modern instrument, maar ik zorg wel dat ik historisch geïnformeerd ben. Ik heb gewerkt met Combattimento Consort Amsterdam, met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Van die sessies maak ik filmpjes, die ik mail aan mijn donateurs. Uiteindelijk is er geen voorbeeld van wat ik doe, geen precedent. Dat is juist het leuke eraan.”

Mischa Spel

handelatthepiano.com Concertgebouw Amsterdam, 30/11, 12.30 uur, toegang gratis.