ANP schrapt banen als gevolg van dalende oplages en bezuinigingen

Het grootste Nederlandse persbureau, ANP, gaat volgend jaar 15 procent van de banen schrappen. De in totaal 33 functies verdwijnen als gevolg van de dalende oplages en advertentieinkomsten van kranten en bezuinigingen bij de publieke omroep.

Het mes gaat vooral in de fotoredactie: daar wil het persbureau uitsluitend beroep gaan doen op freelancers. “De prijs van fotomateriaal verkeert in een vrije val [en] we moeten nu maatregelen nemen”, zegt algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen.

De kantoren in Rotterdam en Den Bosch worden gesloten en in Amsterdam gaat de helft van de huidige bezetting de deur uit.

Kranten kampen met lagere oplages en minder advertentieinkomsten en gaan bezuinigen, net als de publieke omroep. Het ANP voelt dat ook. NRC Handelsblad zegde per 1 januari van dit jaar het contract met ANP op. Twee jaar geleden deed het Financieel Dagblad dat ook al. Per 1 januari aanstaande ruilt ook Metro het ANP in. Hoofdredacteur Marcel van Lingen voegt daaraan toe dat veel van hun content wordt gekopieerd en “zonder bronvermelding brutaal doorverkocht”.

De huidige verdienmodellen zit bovendien de ANP-opbrengsten in de weg, zegt Van Gruijthuijsen. Hij zegt dat er veel van de door het persbureau gemaakte berichten digitaal bekeken wordt - op websites, smartphones en tablets - maar dat de ANP-afnemer weinig verdient aan die lezers. Dat merkt het ANP zelf vervolgens ook.