Type 5: Arie

Als publieke personen in een onverwachte omgeving opduiken, worden de messen alvast geslepen, de argusogen opgezet en het wandtegeltje ‘schoenmaker blijf bij je leest’ opgehangen. De beoordeelden: zanger Marco Borstato die de hoofdrol speelt in Wit Licht, actrice Anna Drijver die een roman schrijft, maar ook VARA-gezicht Jack Spijkerman die de overgang naar Talpa als logische volgende stap in zijn carrière ziet. Wie onverwacht verschijnt in een reclame, moet zeker met hoon rekening houden. Arie Koomen was populair bij De Lama’s, maar bij zijn optredens in de schreeuwerige Mediamarkt-reclames kromden de tenen van de volledige natie. Andersom: dat Arie Boomsma in zijn blote torso in L’Homo verscheen, werd niet gewaardeerd door de EO-achterban, maar tegelijk werd hij bij de rest van het land populairder dan ooit.

Terecht?

Dit lijken slachtoffers van de Nederlandse hokjesgeest. Multitalenten worden bijna als bedreigend ervaren: Anna Drijver is succesvol model én actrice, denkt ze dat ze nu ook nog een boek kan schrijven?

Reclames zijn een geval apart, ergernis ligt hier al snel op de loer. Zorg als publiek persoon in elk geval dat de reclame waar je in speelt sterk is. John de Wolf wordt sympathiek en grappig gevonden in de reclame van verzekeraar Ditzo – terwijl hij dit ook heus niet gratis doet.