Een hoofddoek is ook een mode-item

Zo’n 80.000 moslima’s van 15 tot 35 jaar dragen een hoofddoek. Ze doen dat vanuit hun geloof. Maar het is ook mooi. Blader maar eens door het Hoofdboek.

Drie minuten kost het Naïma Oilad om ’s morgens haar hoofddoek om te doen. Ze draagt ’m sinds haar zevende. Al was het toen nog niet echt, zegt ze. „Je kon mijn haar zien en zo.” In de klas moest hij af. Ze hing haar hoofddoek met haar jas aan de kapstok.

Naïma Oilad staat tussen honderden en honderden hoofddoeken in de Marokko Shop in Rotterdam. Ze verkoopt alle kleuren en alle stoffen, van zijde tot synthetisch tot katoen. Glimmende Turkse doeken, Marokkaanse en met kraaltjes geborduurde hoofddoeken uit Dubai. Dat zijn de duurste, 10 euro. De goedkoopste hoofddoek kost tweeënhalve euro.

Naïma Oilad bladert in Hoofdboek, een magazine over de hoofddoek. Schitterend, vindt ze het model, de Nederlands-Marokkaanse Boutaïna Azzibi. Azzibi showt in het magazine haar eigen honderd hoofddoeken en vertelt bij elke doek hoe ze eraan komt of waarmee ze die associeert. De makers van Hoofdboek willen misverstanden en vooroordelen over het „meest beladen kledingstuk” in Nederland wegnemen door een andere kant te laten zien van de hoofddoek.

Zes op de tien Nederlandse moslima’s van 15 tot 35 jaar – ongeveer 80.000 vrouwen – dragen een hoofddoek. Tweederde van de Marokkaans- of Turks-Nederlandse vrouwen tussen de 15 en 35 jaar met een hoofddoek draagt die omdat zij het als een verplichting zien binnen de islam, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction.

Maar dat niet alleen. Een op de drie hoofddoekdragende moslima’s ziet de doek (ook) als mode-item. Driekwart is de afgelopen jaren meer gekleurde en veelkleurige hoofddoeken gaan dragen. Ruim tweederde van de hoofddoekdraagsters vindt dat het dragen van skinny jeans in combinatie met de doek moet kunnen, net als hoge hakken (driekwart van de draagsters) en make-up (79 procent).

Merkt Naïma Oilad dat de hoofddoek steeds meer een mode-item wordt? Jazeker, zegt ze, moet je hier op vrijdagavond komen. „De meiden gaan eerst kleding shoppen en komen vervolgens hier voor een hoofddoek in een bijpassende kleur.” Vooral Turkse vrouwen houden van patronen. Oilad vindt dat ook prachtig, maar draagt zelf alleen effen. En de hoofddoek met doodshoofdjes in het Hoofdboek vindt ze te ver gaan.