Skiwereld struikelt over lange latten

De internationale top skiet dit weekend in Noord-Amerika. Atleten en bestuurders ruziën al een poosje over de nieuwe afmetingen van de latten. Inzet: hoe korter hoe sneller of langer hoe veiliger.

Het is terreur. En dictatoriaal. Skiërs gebruiken grote woorden om hun ergernis over de aangekondigde nieuwe afmetingen van de ski’s kenbaar te maken. De meerderheid wil geen langere latten, ook al bevordert dat volgens de internationale federatie FIS de veiligheid van de atleten. „Alsof je van een sportwagen in een vrachtwagen stapt”, klaagt de Amerikaanse slalomspecialist Ted Ligety.

De wereld van de alpineskiërs is in in rep en roer. En verdeeld. Want er mogen dan zo’n tweehonderd skiërs een protestbrief tegen de eisen hebben ondertekend, de kleine groep voorstanders bestaat vooral uit Oostenrijkers, hét skiland. Zij worden gesteund door Atomic, een belangrijke skifabrikant. Ook al afkomstig uit Oostenrijk.

De Oostenrijkse steun voor de FIS-maatregel is logisch volgens een andere tegenstander, de Amerikaan Bode Miller. „Atomic hoopt met de nieuwe eisen zijn verloren marktaandeel te heroveren. En Oostenrijkse skiërs worden door Atomic in een wurggreep gehouden”, vertelde hij in de Amerikaanse krant The New York Times.

Het conflict wordt hard gespeeld. Niet toevallig nemen Amerikaanse skiërs het voortouw. Zij gelden als de cowboys van de skisport die niet vies zijn van een beetje risico. En ze houden er niet van dat de tijd wordt teruggedraaid en hen het plezier in de sport wordt ontnomen. Want zo voelen zij de verplichte verlenging van ski’s. Ligety op zijn webblog: „Ik voel me als [oud-topskiër] Phil Mahre in 1984.”

De maatregel waarover met name de Amerikanen zich opwinden is het besluit van de FIS om de ski’s langer te maken, zodat de radius verandert en daarmee de krachten op de curve afnemen. Daardoor wordt de kans op vallen gereduceerd. Vanwege het toenemende aantal ernstige ongelukken werd dat hoog tijd, meenden de FIS-bestuurders, die de nieuwe regels baseerden op onderzoek aan de universiteit van Salzburg.

Voor alle winterse disciplines worden de skimaten verlengd, maar die op de reuzenslalom het meest ingrijpend. En daarop richt zich de scherpste kritiek van de skiërs. De tegenstanders vinden een verlenging van de radius van 27 naar 35 meter bij de mannen en van 23 naar 30 meter bij de vrouwen buitensporig. Het is ook overdreven vanuit het veiligheidsoogpunt, klinkt het. Uitgerekend op de reuzenslalom gebeuren de minste ongelukken.

Volgens de FIS hebben de skiërs weinig te klagen, omdat aanvankelijk het plan was de radius op de reuzenslalom bij te mannen tot 40 meter en bij de vrouwen tot 35 meter te verhogen. De skifabrikanten hebben zich daar om financiële redenen met succes tegen verzet.

Naast de Amerikanen is ook de atletencommissie van de FIS in verzet gekomen. De Oostenrijkse voorzitter Kilian Albrecht voelt zich gepasseerd bij de besluitvorming. Hij uitte zijn verontwaardiging daarover in de Oostenrijkse krant Der Kurier. „Wij zijn helemaal niet gehoord. Alleen de skifabrikanten mochten hun zegje doen.”

Bij inspraak zou Albrecht de FIS hebben gewezen op andere veiligheidsmaatregelen, zoals verbetering van pistes en verdikking van de skipakken. „De klok wordt nu twintig jaar teruggedraaid”, zei Albrecht in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine. „De sport wordt zo van zijn attractiviteit, opwinding en esthetiek beroofd.”

Volgens de Amerikaan Miller wordt de sport ook van zijn ziel ontdaan. Voor hem is skiën meer dan simpelweg naar beneden glijden. Miller wil er lol aan beleven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Oostenrijkers, die zich volgens Ligety vooral richten op winnen, hoe dat maakt niet uit. In The New York Times zie hij: „Zij hebben geen boodschap aan the funny side. Skiën is in hun ogen een businessmodel. Als zij een kans zien om de prestatie te verbeteren, maakt een verandering ze niet zo veel uit.”

De Duitser Günther Hujara, de racedirecteur van de FIS, zei best begrip te hebben voor de klachten, maar het als zijn plicht te zien de hoogste mate van veiligheid na te streven. In de Frankfurter Allgemeine: „Waarom zouden skiërs een succesvol systeem willen veranderen? Maar dat mag nooit het uitgangspunt van de FIS zijn. Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en niet voor de fun factor.”