Psychologie van een passie

Toen ik 23 was, bracht ik twee weken door op de camping municipal in Saint-Emilion. De hoeveelheid wijn die ik daar destijds kocht, noopte mij om tent en toebehoren te verkopen aan de campingbaas. Er was geen plaats meer in de auto.

Ap Dijksterhuis herkent die koopgekte. Behalve wijnliefhebber is hij hoogleraar psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In die hoedanigheid heeft hij ook een boek geschreven: De merkwaardige psychologie van een wijndrinker. Daarin schrijft hij onder andere over oniomania, dwangmatig koopgedrag. Dijksterhuis ontkent dat hij er aan lijdt, maar hij onthult wel dat hij tijdens een korte trip naar Vaucluse een kleine honderd flessen had gekocht. Elders in het boek probeert hij de aanschaf van een fles wijn van 145 euro te verklaren, een bedrag „dat conflicteert met het beeld dat ik van mij zelf heb”. Geestig, herkenbaar boek over de psychologie van een passie. Nu maar hopen dat de hoogleraar de data niet bij elkaar verzonnen heeft.

De merkwaardige psychologie van een wijndrinker Ap Dijksterhuis, Prometheus, 15 euro