Duurzaamheid in de aanbieding

Een nieuwe site biedt duurzame deals aan.

Een diner voor twee bij restaurant Trouw in Amsterdam voor 32 euro en zes wijnen voor 36 euro van Vleck Wijnen. Dat waren deze week de eerste aanbiedingen van het duurzame blog Strawberry Earth. Geïnteresseerden konden, net als bij het bekende internetbedrijf Groupon, de deal online kopen en zo groepskorting krijgen. Maar die groepskorting voor consumenten is de enige overeenkomst met het nieuwe initiatief van Strawberry Earth, haast oprichter Mette te Velde (31) zich te zeggen. „Waar Groupon gaat voor kwantiteit en anonieme massaproducten, verkopen wij diensten en producten die inspireren en eerlijk zijn.” Zo werken zowel Trouw als Vleck met veelal biologische producten.

Elke week biedt Strawberry Earth twee deals aan: één ervaring en één product. Maandag om 12 uur gaan de nieuwe aanbiedingen online: een high tea bij het Amsterdamse Beter & Leuk, dat zowel duurzaam eten als duurzame kleding verkoopt, en een korting bij fietsenwinkel Roetz Bikes, die fietsen maakt uit hergebruikte fietsonderdelen en samenwerkt met sociale werkplaatsen. Van de opbrengst gaat de helft naar de aanbieder en de andere helft naar Strawberry Earth. De winkeliers en restaurants komen vooralsnog alleen uit de hoofdstad, maar dat zal de komende tijd veranderen, zegt Te Velde.

Mette te Velde zette drie jaar geleden het blog op samen met haar partner Ikenna Azuike. In New York zagen ze dat modeontwerpers, filmmakers maar ook de veerbootmaatschappij met duurzaamheid bezig waren. „Overal stuitte ik op inspirerende initiatieven, een beetje hip restaurant had een biologische kaart.” In Nederland, zegt ze, lopen we op dat gebied nog achter alhoewel er wel een inhaalslag gemaakt wordt. „De jaren zeventig hebben zo’n impact gehad hier, lijkt het wel, dat er nog steeds een angst leeft dat duurzaamheid een suf imago heeft.” Opvallend vindt ze het bijvoorbeeld dat journalisten altijd beginnen over het geitenwollensokkengehalte van duurzaamheid. Het g-woord kan ze niet meer horen. Het d-woord trouwens ook niet. „Helaas bestaan er weinig synoniemen voor ‘duurzaam’.” Waar het haar om gaat is dat ze mensen kan aanzetten tot het „weglopen van doelloos en ondoordacht consumeren naar het nadenken over kwalitatieve diensten”. Dat doet ze via haar blog, een jaarlijks terugkerend groen filmfestival en de nieuwe dealsite. Dat duurzaamheid gewoon wordt dus.