Reis door de wereld in 64 pagina's

Sinds gisteren ligt er een nieuw tijdschrift in de schappen: 360 (€ 5,95). Initiatiefnemer Katrien Gottlieb liet zich voor het tweewekelijks te verschijnen blad inspireren door Courrier International, een Frans tijdschrift dat al jaren met succes artikelen uit kranten en bladen wereldwijd vertaalt en bundelt voor een breed publiek.

Hoezo 360?

„Omdat dit blad de lezer moet uitnodigen om 360 graden om zich heen te kijken. Wereldwijd.”

Waar komt het idee vandaan?

„Ik vind al jaren dat in buitenlandse kranten en tijdschriften geweldige artikelen verschijnen, daar wilde ik wat mee doen. Iemand wees mij op het Franse blad Courrier International. Ik ben in Parijs langs de redactie gegaan en werd meteen verliefd op het blad.”

Hoe is dat Franse blad opgezet?

„Voor ieder continent heeft Courrier International experts die de plaatselijke kranten en bladen doornemen. Zij maken een selectie van artikelen waarvan ze denken dat die de Franse lezer aanspreken.”

Hoe maakt u de selectie?

„De artikelen die in 360 worden opgenomen, zijn een selectie van de Courrier- selectie. We nemen zelf alle artikelen van kranten en tijdschriften binnen West-Europa door. Van artikelen die wij niet kunnen lezen, uit bijvoorbeeld Arabische of Aziatische landen, is er de Franse vertaling van Courrier. Alle stukken die wij selecteren, laten wij weer in het Nederlands vertalen.”

Maar hoe bepalen jullie wat interessant is voor de Nederlandse lezer?

„Door zelf heel veel te lezen wat onze Franse collega’s verzamelen en dat te rijmen met waar het in Nederland over gaat. Maar ook door interesse te creëren en te laten zien wat er bijvoorbeeld speelt in landen die we slechts kennen van verkiezingen of conflicten die er spelen. In Latijns-Amerika wordt door journalisten veel meer met de vuist geschreven bijvoorbeeld. Daar wordt nog fel gestreden voor de rechten van het volk. Die betrokkenheid kennen we in Nederland eigenlijk niet.”

360 is dus een links opinieblad?

„Integendeel. De artikelen zijn afkomstig uit zowel linkse als rechtse kwaliteitskranten, bladen en internetsites en gaan over economie, politiek en cultuur. De enige voorwaarde die we stellen is dat het journalistiek goed opgebouwde, relevante stukken zijn. Voorin het nummer hebben we uitleg over alle kranten en sites, de lezer moet goed geïnformeerd zijn over het soort artikel dat hij leest. Het is goed te weten dat de Japanse krant Mainichi Shimbun zich richt op het politieke midden. En dat het Senegalese dagblad Sud Quotidien de focus legt op maatschappelijke kwesties.”

Wat wilt u met 360 bereiken?

„Met 360 kun je in een paar uur een reis door de wereld maken. Het doel is de lezer een evenwichtiger wereldbeeld bij te brengen. We zijn in Europa toch sterk op onszelf gericht. Met 360 willen we nieuws brengen, buiten de waan van de dag om.

„Terwijl men in Nederland druk bezig is met de crisis binnen Ajax, publiceert 360 over afwerkolie in de Chinese voedselindustrie. En neem de Arabische wereld, hoe interessant is het niet om te weten wat mensen over hun eigen regio schrijven?”

Waarom denkt u dat er een markt is voor 360?

„Courrier bestaat in Frankrijk al twintig jaar en heeft een oplage van 200.000. Er zijn lezers omdat het concept goed is. Dat zal voor 360 ook opgaan. Je gaat vanzelf overstag.”

Rosan Hollak