NRC genomineerd voor Rotterdam Designprijs

Vandaag werden we met NRC Handelsblad en nrc.next genomineerd voor de Rotterdam Designprijs 2011. Daar zijn we, in het jaar waarin we overschakelden van de broadsheet op de tabloid, trots op. Want NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl zijn er niet alleen voor mensen die graag lezen. Evenzogoed maken we onze kranten en site voor mensen

nominatie designprijs

Vandaag werden we met NRC Handelsblad en nrc.next genomineerd voor de Rotterdam Designprijs 2011. Daar zijn we, in het jaar waarin we overschakelden van de broadsheet op de tabloid, trots op. Want NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl zijn er niet alleen voor mensen die graag lezen. Evenzogoed maken we onze kranten en site voor mensen die graag kijken. Want zonder vorm zou de inhoud geen enkele zin hebben. Dan zou onze journalistiek een onaantrekkelijk pak papier of een computerscherm zijn, waarin belangrijk nieuws verdrinkt in een brij van grijze letters, feiten verloren lopen tussen commentaren, hoofdzaken zich verbergen achter prettige weetjes en foto’s hun plek niet vinden.

De vorm is het chassis van de informatie; het zijn de rails waarop de inhoud loopt; het is de notenbalk waaruit muziek ontstaat; het is onopvallend meubilair dat niettemin  sfeerbepalend is.

Vormgeving zorgt voor orde in de chaos. In veel gevallen is die vormgeving bescheiden, nauwelijks zichtbaar voor de achteloze lezer. Ze staat in dienst van de inhoud. Slechts nu en dan werpt de vormgeving die bescheidenheid af. Slaat ze zich op de borst. Haalt ze eens lekker uit. Dwingt ze de inhoud in een ondergeschikte rol. Dat geldt voor NRC Handelsblad en in sterkere mate voor nrc.next.

Op de expositie voor de Rotterdam Designprijs 2011 staat voor één keer niet de inhoud maar de vorm van nrc.nl, nrc.next en NRC Handelsblad centraal. Om eens niet te lezen, maar enkel te kijken. Naar de ‘corpsen’ en koppen, de foto’s en graphics, de kolommen, het ritme, de kleur.

De nominatie en de expositie zijn meteen een eerbetoon aan alle vormgevers en beeldredacteuren van NRC Media die onder leiding van art director Jan Paul van der Wijk dagelijks twee prachtige kranten maken, waarmee we elke dag opnieuw ruim 700.000 lezers en kijkers bereiken.

Wie voor de publieksprijs op NRC wil stemmen kan dat via http://www.designprijs.nl/nl/nominaties-2011

Bekijk de speciale krant voor de nominatie hieronder, of download ‘m in pdf.

compleet

    • Peter Vandermeersch