Kunnen Amerikanen het wereldnieuws niet aan?

Een betoger in Kairo. In elk geval op 'de cover' van nrc.nl. Foto Reuters / Asmaa Waguih

Flink uitpakken met een buitenlands onderwerp op de cover van je tijdschrift. Kan dat in de hele wereld, behalve in de VS? Time lijkt dat in elk geval deze week te weten: een cover met buitenlands nieuws verkoopt niet in de VS.

Dat blijkt uit de covers van de vier verschillende edities van de nieuwe Time Magazine, het grootste wekelijkse tijdschrift ter wereld. Op de edities van Europa, Azië en Oceanië prijkt een foto van een Egyptische betoger in Kairo, vuist omhoog - duidelijk middenin de voortdurende revolutie. Da’s niks voor Amerikanen, vinden ze bij Time. Voor de VS een soort Libelle, met een vriendelijk verhaal over dat angst ook leuk kan zijn.

Een screenshot van de keuzes voor de internationale covers:
Covers van Time

Toegegeven, misschien valt het allemaal wel mee. Alleen de cover is tenslotte verschillend. In het tijdschrift zelf staan dezelfde verhalen. Bovendien schotelt Time de Amerikanen ook regelmatig covers voor die buitengewoon intellectueel afsteken bij de covers die voor de rest van de wereld bedoeld zijn. Zoals deze, van 14 november:

En deze van 31 oktober:

De editie voor Europa, die wordt gemaakt door een redactie in Londen, wordt ook gemaakt voor het Midden-Oosten, Latijns Amerika en Afrika. Die moet dus ook wat breder inzetbaar zijn, net als de Aziatische, die vanuit Hong Kong word gemaakt, en die voor Australië, Nieuw-Zeeland en de Pacifische eilanden, die gemaakt wordt in Sydney. Andere tijdschriften doen het ook, zoals dit sterke voorbeeld bij Newsweek en The Economist.

Toch, om het af te maken, nog even dit voorbeeld van 24 oktober:

En dan is er nog deze, en deze.. en deze…. en deze.

(Via Reddit)