Nu is het officieel: Jumbo neemt concurrent C1000 over

Begin 2012 opent Jumbo negen nieuwe filialen waarmee de teller kom te staan op 272. Albert heijn heeft er circa 750. Foto NRC / Rien Zilvold

Jumbo gaat na Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland worden. De van origine Brabantse keten gaat vierhonderd C1000 winkels overnemen. Dit hebben de twee bedrijven vanochtend om 9.00 uur bekendgemaakt.

In totaal telt de combinatie straks 725 winkels, een omzet van 7,5 miljard euro en een marktaandeel van zo’n 23 procent. Voorlopig blijven zowel de Jumbo- als de C1000-formule bestaan. Albert Heijn, met 750 winkels heeft een marktaandeel van bijna 35 procent.

Topman Frits van Eerd van Jumbo in een persbericht:

“Dit is voor ons als familiebedrijf een unieke kans om onze groeiambities waar te maken. Hiermee nemen we de tweede positie in het Nederlandse supermarktlandschap in.”

Begin deze maand zei Van Eerd nog in de Levensmiddelenkrant dat een overname van C1000 niet voor de hand lag: “We zijn bij Jumbo in alles geïnteresseerd, maar we moeten wel realistisch blijven.”

Financiële details nog niet bekendgemaakt

Jumbo, onderdeel van de Van Eerd Groep, zou een kleine miljard euro op tafel leggen voor C1000 dat tot nu toe qua omvang de grootste concurrent van Albert Heijn was. Financiële details zijn nog niet officieel bekendgemaakt, om 12.30 uur volgt een persconferentie in het Hilton-hotel in Amsterdam.

De ondernemers binnen C1000, eigendom van groothandelsbedrijf Schuitema, zijn gisteravond op de hoogte gesteld van de overname. Samen met grootaandeelhouder en investeerder CVC Capital Partners vormen zij de eigenaren. Er zou een interne strijd hebben plaatsgevonden over welk overnamebod het beste was. Uiteindelijk troefde Jumbo de mededingers af.

Twee jaar geleden nam Jumbo al ruim 300 winkels van Super de Boer over. Daarvan werden er tientallen doorverkocht, onder meer aan C1000. De transitie van veel van de Super de Boer-supermarkten naar Jumbo-filialen vindt nog steeds plaats.

Overname komt niet onverwacht

Volgens economieredacteur Philip de Witt Wijnen komt de overname van C1000 niet onverwacht, omdat al een paar maanden bekend was dat de supermarkt te koop stond. Ook is het niet onverwacht dat Jumbo C1000 overneemt, gezien de “snelle groei van de afgelopen jaren”.

Wel noemt hij de verkoop van C1000, die sinds drie jaar in handen was van investeringsmaatschappij CVC Capital Partners, “relatief snel”.

“Wat knap is dat de afgelopen jaren de omzet van C1000 is gedaald, maar de winst is gestegen. CVC is een efficiënte winstmachine. Ik verwacht dat binnen de nieuwe combinatie enkele tientallen supermarkten doorverkocht zullen worden aan concurrenten, zoals aan Albert Heijn of andere bedrijven.”

Volgens De Witt Wijnen is de kracht van Jumbo dat het een rustig familiebedrijf is dat geen last heeft van “hijgerige aandeelhouders”. “Het personeel en de klant staan centraal en niet de aandeelhouders.”

Hij denkt dat er voor de klant met de overname weinig verandert.

“De formule van C1000 blijft bestaan naast die van Jumbo. De belangrijkste samenwerking tussen de twee supermarkten is al een paar jaar terug tot stand gebracht, met een gezamenlijke inkooporganisatie.”

In mei kreeg bestuursvoorzitter Tom Heidman van C1000 van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) een boete van twee ton voor het laten lekken van koersgevoelige informatie rond de overname van supermarktconcern Super de Boer door Jumbo. Het was de hoogste bestuurlijke boete ooit aan een individu door de financiële toezichthouder opgelegd.

Lees in het krantenarchief van NRC Handelsblad een profiel van Frits van Eerd van Jumbo (alleen voor abonnees).

    • Jules Seegers